FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Söker efter ett lite vassare system som ska vara dedikerad CAD dator och övrig grafisk 3D produktion. Har kollat runt lite bland de mest populära tillverkarna...men ingen tycks kunna leverera en vettig dator med dubbla cpu, 64-bit operativ och lite annat smått o gott utan att komma upp i 30k klassen, vilket är förjävla mkt.
Det som ska köras är extremt tunga saker och vi har märkt att en intel 2duo prolle, 4gb-ram, sas-disk, nått värsting graffe, 32-bit operativ, samt lite trixande med minnesfördelningen.....inte fungerar bra alls. Jag kan plocka ihop allt jag behöver och bygga den själv... men till just detta behöver jag något som liknar dells 3 års support..typ. Någon som kan rekommendera något.... eller har jag inte letat tillräckligt noga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns det ingen prutmarginal om du ringer dem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag måste säga att jag gilla att Telia typ gör reklam för en mobil bredbandslösning på Dells Precision arbetsstationer
![]() Men, med det sagt, vad vill du betala då ? Jag lovar att du inte kommer undan billigare om du sätter ihop en maskin själv idag, av den enkla anledningen att företag som Dell och Apple lägger beslag på alla attraktiva komponenter idag, så för dom som säljer komponenter, om man ska få några, måste man bjuda högre, och helt plötsligt så är Apples maskiner lika billiga som vilket komponentbygge som helst, så 27.000 för deras enklaste Pro är vad man får betala, (inkl AppleCare) just på den är väl kanske grafikkortet något begränsande i en PC/Windowsmiljö, men... Som dom säger, if you pay peanuts... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är inte mac att föredra då?
Dom är väll mer byggda för just den typen av arbete? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sen när det gäller typ av dator så är det PC som gäller i vårt fall, men det stämmer att apple har hyffsade alternativ.... inte jag som ska använda den, och dem som ska vill ha PC, så jag får rätta mig efter det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad blir problemet med garantin?
går du in i en datorbutik och ber dem bygga en dator efter dina önskemål så är det klart du har garanti på grejerna, Samma sak om du bygger den själv så har du ju garanti på alla delarna, en dualcore kanske inte funkar så bra men jag tror nog en core2duo kan prestera bra, annars får du kika på en quad, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ah.. garanti kanske fel ordval. Grejjen är att dem behöver en support, liknande dells 3års support på plats. Hur som helst så har jag nog löst det med dell nu.
Blir ett monster ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sen beror det ju på vad du stoppar i för grafikkort, "Nått värsting" säger inte mkt, Är det optimerat för spel eller för just grafiska program, Vilken typ av minnen, samt vilken typ av moderkort är det testat med? Ganska många faktorer som skall klaffa,
Sen borde ju programmet ni skall köra ha ngn form av spec på vilka krav det ställer på datorn, Sen 30 000 kommer det nog inte hammna på Om man inte räknar med ngn värstingskärm i paketet med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har pratat med en kille på dell och det blir en ur deras Precision T7400 serie, med lite custom alternativ.
Landar kring 20k |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|