Kom ihåg mig?

Söker prestanda dator

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-15, 00:24 #1
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Har WN som tidsfördriv

Söker efter ett lite vassare system som ska vara dedikerad CAD dator och övrig grafisk 3D produktion. Har kollat runt lite bland de mest populära tillverkarna...men ingen tycks kunna leverera en vettig dator med dubbla cpu, 64-bit operativ och lite annat smått o gott utan att komma upp i 30k klassen, vilket är förjävla mkt.

Det som ska köras är extremt tunga saker och vi har märkt att en intel 2duo prolle, 4gb-ram, sas-disk, nått värsting graffe, 32-bit operativ, samt lite trixande med minnesfördelningen.....inte fungerar bra alls.

Jag kan plocka ihop allt jag behöver och bygga den själv... men till just detta behöver jag något som liknar dells 3 års support..typ.

Någon som kan rekommendera något.... eller har jag inte letat tillräckligt noga?
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 00:42 #2
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Finns det ingen prutmarginal om du ringer dem?
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 07:19 #3
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Jag måste säga att jag gilla att Telia typ gör reklam för en mobil bredbandslösning på Dells Precision arbetsstationer
Men, med det sagt, vad vill du betala då ? Jag lovar att du inte kommer undan billigare om du sätter ihop en maskin själv idag, av den enkla anledningen att företag som Dell och Apple lägger beslag på alla attraktiva komponenter idag, så för dom som säljer komponenter, om man ska få några, måste man bjuda högre, och helt plötsligt så är Apples maskiner lika billiga som vilket komponentbygge som helst, så 27.000 för deras enklaste Pro är vad man får betala, (inkl AppleCare) just på den är väl kanske grafikkortet något begränsande i en PC/Windowsmiljö, men...
Som dom säger, if you pay peanuts...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 07:45 #4
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Är inte mac att föredra då?

Dom är väll mer byggda för just den typen av arbete?
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 10:30 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by gummianka@May 15 2008, 07:19
Jag måste säga att jag gilla att Telia typ gör reklam för en mobil bredbandslösning på Dells Precision arbetsstationer
Men, med det sagt, vad vill du betala då ? Jag lovar att du inte kommer undan billigare om du sätter ihop en maskin själv idag, av den enkla anledningen att företag som Dell och Apple lägger beslag på alla attraktiva komponenter idag, så för dom som säljer komponenter, om man ska få några, måste man bjuda högre, och helt plötsligt så är Apples maskiner lika billiga som vilket komponentbygge som helst, så 27.000 för deras enklaste Pro är vad man får betala, (inkl AppleCare) just på den är väl kanske grafikkortet något begränsande i en PC/Windowsmiljö, men...
Jo, man kommer billigare undan. Fördelen med hopplock är att prestandan blir högre, nackdelen är just garantin.

Sen när det gäller typ av dator så är det PC som gäller i vårt fall, men det stämmer att apple har hyffsade alternativ.... inte jag som ska använda den, och dem som ska vill ha PC, så jag får rätta mig efter det.
Oläst 2008-05-15, 12:39 #6
hundservers avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
hundservers avatar

Vad blir problemet med garantin?
går du in i en datorbutik och ber dem bygga en dator efter dina önskemål så är det klart du har garanti på grejerna, Samma sak om du bygger den själv så har du ju garanti på alla delarna,

en dualcore kanske inte funkar så bra men jag tror nog en core2duo kan prestera bra,

annars får du kika på en quad,
Oläst 2008-05-15, 12:42 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

ah.. garanti kanske fel ordval. Grejjen är att dem behöver en support, liknande dells 3års support på plats. Hur som helst så har jag nog löst det med dell nu.

Blir ett monster
Oläst 2008-05-15, 12:45 #8
hundservers avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
hundservers avatar

Sen beror det ju på vad du stoppar i för grafikkort, "Nått värsting" säger inte mkt, Är det optimerat för spel eller för just grafiska program, Vilken typ av minnen, samt vilken typ av moderkort är det testat med? Ganska många faktorer som skall klaffa,

Sen borde ju programmet ni skall köra ha ngn form av spec på vilka krav det ställer på datorn,

Sen 30 000 kommer det nog inte hammna på Om man inte räknar med ngn värstingskärm i paketet med.
Oläst 2008-05-15, 12:54 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jag har pratat med en kille på dell och det blir en ur deras Precision T7400 serie, med lite custom alternativ.

Landar kring 20k
Oläst 2008-05-15, 17:51 #10
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Brazzan
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka

Jo, man kommer billigare undan. Fördelen med hopplock är att prestandan blir högre, nackdelen är just garantin.

Sen när det gäller typ av dator så är det PC som gäller i vårt fall, men det stämmer att apple har hyffsade alternativ.... inte jag som ska använda den, och dem som ska vill ha PC, så jag får rätta mig efter det.
Nej du kommer inte billigare undan (eller ja, i sammanhanget skiljer i princip ingenting) det är ju bara räkna på valfri leverantör av komponenter (2x Xeon och ett moderkort så har du 10-12k bara där) och dina 20k hos Dell är ju 25 med moms och ungefär vad en MacPro kostar...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017