FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har hittat en mycket prisvärd NAS-enhet som jag eventuellt tänkte införskaffa som backuplösning.
Det vore dock guld att få höra åsikter om den av någon som har provat. Det saknas kundrecensioner på dustin. Det är denna: http://www.dustin.se/pd_5010313890.aspx |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har ingen erfarenhet av den du kikat på, utan använder istället denna http://www.dustin.se/pd_5010135322.aspx som jag kan rekommendera.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Vill du köra hardcore-style, så kan du införskaffa en Linksys NSLU2 och installera Debian på det och sköta allting med Samba.
Fördelen jag sett med detta är att jag inte längre behöver starta om den en gång i dygnet pga av Samba hängde sig. (Det är Linux i den från början). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Internet_Sweden: Den kostar 160kr mer, och har bara 1x500Gb istället för 2x1000Gb. Annars verkar den ju vara ungefär samma (på specifikationerna)
Jonas: Den har ju bara stöd för 1 disk, vilket inte duger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag säger som IS, jag har ingen erfarenhet av Iomegas produkter, däremot har jag inte heller några problem att rekommendera Netgears NAS serie (både ReadyNAS Duo och Pro)
Citat:
Min rekommendation skulle vara att man funderar lite på "hur" man ska använda sin NAS, ska man primärt använda den som lagring, så tror jag det spelar ganska liten roll vad man köper (inom ramarna kända märken, raid, gigabit) Är man däremot typen som försöker hitta ytterligare användningar för sina produkter, så bör man kanske titta lite på supportforumen till relevanta produkter, och se om/vilken typ av, utveckling som finns för detta. Där är min erfarenhet (som just för detta baseras på div. Synology och Netgear produkter) att Synology och Netgear är ungefär likvärdiga, Synology har "out-of-the-box" ett snyggare gränssnitt och fler funktioner, men Netgear är något snabbare (med liknande bakomliggande hårdvara) Men för mig, som räknar mig till den kategorin, och t.ex. hoppas på "usb-over-ethernet" i kommande uppdateringar, så skulle jag satsa på Synology. Jag kan dessutom säga att jag aldrig startat om någon av dessa produkter för att dom hängt sig, ens när jag "maxar" i funktioner (webserver, ftpserver, itunes och mediaserver, med övervakningskameror, mailserver, och...ja...vad det nu är) och håller mig inom...10 samtidiga användare....det är stabilt, som Dr Alban sa.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag använder ZyXEL NSA-2401 som är en fyrdiskars kärra
med dubbla Gigabit-portar och stöd för link aggregation. Med fyra 1.5 TB-diskar i RAID5 når jag ca 42 MB/s i DL och strax under 40 i UL. Den kostar en slant och är företagsanpassad, men jag tycker den är värd pengarna. Backup-mjukvaran som följer med stödjer t.ex. Microsoft Exchange och SQL Server. Det är inget som backup- klienterna som följer med billiga NAS:ar gör. De stöder filbackup och that's it. Den ligger på ca 6000 exkl moms, utan disk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
Själv har jag en "LACIE NETWORK SPACE HARD DISK NEIL POULTON 1TB" som just ny kostar 1125kr + moms hos Dustin. Vad jag gillar med denna NAS är att den har UPnP, vilket gör att den kan strömma filmer till Xboxen, även DivX, om man t.ex. har Xboxen i vardagsrummer och lägger alla filmer på denna så kan man utan att starta sin PC få tillgång och se alla filmer och musik som finns på den, man kan även stänga av den blinkande blå lampan i kontrolpanelen så man slipper jobbiga blöinkande lampor om man har den i sovrummet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Problemet med den är att den bara har en disk. Jag vill absolut ha spegling, för säkerhet.
Det jag upptäckte om IOMEGA STORCENTER IX2 när jag har läst runt lite, är att det inte verkar gå att byta diskar i den. Då är ju frågan vad vitsen med speglingen är... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Iomega produkten verkar mycket intressant. Jag har bara goda erfarenheter av deras tidigare produkter såsom ZipDrive.
Framförallt har jag tröttnat på USB-diskar som bara kraschar. Netgear har gjort så mycket billiga konsumentprodukter som bara strular eller går sönder att jag försöker undvika alla deras produkter. Det jag framförallt är nyfiken på är hur man upptäcker att en disk har kraschat på IX2. Varför skulle man inte kunna byta disk?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|