FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad är det bästa sättet att ta betalt via om betalningarna är många men summorna bara ligger någonstans i det nedre intervallet mellan 50 och 300 kr?
Prioritet (i nämnd ordning): 1. Enkelt att administrera 2. Så lite kostnader som möjligt Är kortbetalning det bästa i det intervallet? SMS kanske kan vara något? Hur ställer sig företag till sånt, skulle de gå med på att betala en tjänst via t.ex. SMS? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle föredra e-faktura här. du skapar faktura och mailar ut, kostnaden blir då 0 kr per kund. Tar inte så lång tid heller. Hur många betalningar per månad rör det sig om?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det kommer uppskattningsvis att röra sig om ungefär 5000 per år (nästa år :P). Alltså ungefär 400 stycken i månaden. Jag tänkte köra det här året reklamfinansierat.
Jag ska ta och googla lite på e-faktura eftersom jag inte är helt hemma på det området. Är det så enkelt som du säger och helt utan kostnader så vore det ju drömmen. Men borde det inte vara bra att erbjuda ett alternativ som t.ex. SMS-betalning? Finns det något bra och lättadministrerat system för det tro? Försvinner mycket i utav betalningen i avgifter och sånt? Alternativ är ju alltid bra och har man både e-faktura och sms så känns det ju som man har "täckt upp det". Edit: Vid närmare eftertanke (och efterforskning) så kanske man borde erbjuda alternativet faktura också mot en administrationsavgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sms kostar för mycket, vill du ge bort 30-40% av beloppet så visst. Skapa en fakturamall som fungerar för dig och kör ut den via mail till dina kunder 400 per månad är ca 13 per dag, tar inte lång tid att fixa. Då sparar du alla pengar och folk känner sig säkrare med faktura.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Mot en hanteringskostnad på 20-40 kr per faktura kan du anlita någon som tar emot betalningarna åt dig. Du kan skapa fakturor eller avier (som kan ha vissa redovinsingsfördelar) per automatik och få alla betalningar hanterade automatiskt också.
Förmodligen går det åt rätt mycket tid att bocka av betalningar själv - framförallt om betalningarna är på fel belopp eller något annat strul - då är det skönt att ha någon som hanterar det hela.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kolla med Specter.se, de har ett system som nog skulle passa dig ganska bra. Där mailas en faktura ut per mail och du kan se om kunden öppnat den eller ej. Du kan även skapa mallar samt göra en enklare integration med din webbsida så överföringen går automatiskt.
Alternativt är ju att programmera ett eget script för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OM det är en produkt du ska skicka så skriv ut fakturan själv och skicka med.
Väljer du att hantera fakturorna själv, se få till att skaffa OCR nummer på dina fakturor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren!
Sagoborgen: Nej, det är en tjänst och om jag fattat e-fakturasystemet på min bank rätt så sköts allt det där automatiskt. Ganska tur att just min tjänst inte lär ha jättestora krav på att fakturan ska skickas direkt eller att betalningen ska inkomma direkt. Det bör då räcka med att jag kollar systemet var och varannan dag och slänger iväg de fakturorna som ligger och väntar via banken. Edit: Ni känner inte till något färdigt system för kortbetalning som skulle kunna vara lämpligt? Sneglade lite på blocket och de använder sig av telefon/kortbetalning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kolla Payer.se jag kör det på min fotosida för kunder som handlar där.summor från 29:- och uppåt , de tar betalt i % efter hur stor summan är...tror de är bland de billigaste.
MVH Mats sportfotograferna.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|