Kom ihåg mig?

.SE eller .SE Direkt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-02, 23:15 #1
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem
aelanders avatar

Standard .SE eller .SE Direkt

Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.

För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på.

Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen.

Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia.

Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak.

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar.

Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected]

.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-02, 23:22 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.

För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på.

Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen.

Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia.

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar.

Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected]

.
SE Direkt kan man väl säga är den marknadsmässiga delen av .SE som fungerar som registrar på samma sätt som det fungerade före avregleringen 2009 (?).

För att inte konkurrera för mycket med övriga registrarer så har de medvetet lagt sig högre i pris.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 00:23 #3
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt?
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 05:22 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt?
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten. Vidare borde .SE jobba för att på sikt avskaffa .SE Direkt.

Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 10:36 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten.
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga.

Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar.

Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare.

Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer.

Någon oklarhet?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 11:01 #6
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar
.
Jag kan inte minnas att detta skett alls.

I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar.

Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar.

Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar".
Oläst 2013-02-03, 13:14 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga.

Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar.

Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare.

Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer.

Någon oklarhet?
Det är helt korrekt att de hänvisar vidare, men det svaret borde komma från .SE och inte .SE Direkt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 13:34 #8
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är helt korrekt att de hänvisar vidare, men det svaret borde komma från .SE och inte .SE Direkt.
Det kan man ha åsikter om..

Det framgår ju på sidan https://www.iis.se/kontakt/

Citat:
Kontakt

.SE har sedan 2009 inte längre en gemensam kundtjänst för alla domäninnehavare. Om du har frågor som gäller en registrerad domän ska du kontakta kundtjänsten hos din registrar. För att få namn, e-postadress och telefonnummer till din registrar, skriv in ditt domännamn nedan och tryck på ”sök”.
och eftersom den enda kundtjänsten som sker gentemot slutkunder är genom .SE Direkt, så ser jag inte något fel i att .SE Direkt besvarat kundens fråga..
Oläst 2013-02-03, 14:53 #9
aelanders avatar
Medlem

Medlem
aelanders avatar

Jag må ha gjort fel från början genom att ställa frågan till .SE. Det hade varit lätt för mig att kolla vem som var registrar och då ställs frågan till Loopia.

Men fortfarande kvarstår frågan grundfrågan.
Är .SE och .SE Direkt det samma. Jag trodde .SE Direkt var en registrar på samma nivå som exvis Loopia.

Varför läser då .SE Direkt mail som ställs till .SE ?
Får andra registrars också läsa mail som ställs till .SE?
Oläst 2013-02-03, 14:57 #10
aelanders avatar
Medlem

Medlem
aelanders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag kan inte minnas att detta skett alls.

I de få fall där registraravtal sagts upp och registrant stått utan registrar, så skapas en temporär "Last Resort Registrar" - alltså en helt ny tidsbestämd registrar av .SE Registry, som under perioden skickar ut auktoriseringskod till registranten, med uppmaning om att denne skall välja annan registrar.

Om registranten TROTS detta under flera månaders tid underlåter sig att flytta sin domän och den temporära "Last Resort registraren" hinner avslutas, ja DÅ flyttas domänen till .SE Direkt (som en sista livlina/garant) för att domänen inte skall sakna registrar.

Alltjämnt finns möjligheter för ALLA registranter att närsomhelst begära en auktoriseringskod av den administrerande registrar för att ha möjlighet att flytta domänen till annan registrar - detta för att motverka "inlåsningar".

Jo men det var detta jag menade. Där har ju .SE en funktion/särställning som andra rgistrars inte har. Det var ingen kritik i detta. Det är väl ett bra sätt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017