FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenixen.
Jag håller på med att installera Paynovas plugin på en Oscommerce-shop. Det vill inte fungerar riktigt. Jag får upp paynova i Oscommerce admindel för betalningssätt. Där fyller jag i infot jag fått från Paynova. Sedan när jag testbeställer så får jag upp Paynovaplånboken i ett nytt fönster. Jag loggar in med mitt testkonto men sedan när jag ska godkänna transaktionen får jag upp en javascript ruta som säger "transaction cancelled". Jag pratade med Paynova och dom gav mig följande fellogg: Warning: mysql_connect(): Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2) in /SÖkVÄG/DOMÄN/catalog/includes/functions/database.php on line 19 Warning: mysql_query(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /SÖkVÄG/DOMÄN/catalog/includes/functions/database.php on line 44 2002 - Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2) select configuration_value from configuration where configuration_key = 'MODULE_PAYMENT_PAYNOVA_SECRET' [TEP STOP] Shoppen fungerar för övrigt och den kommunicerar med mysql:en som ligger på en annan server. Jag funderade ett tag på om det faktum att mysqlservern liger inte på samma server som apchen kunde vara orsaken tilla tt det inte fungerar. Har ställt den frågan till Paynova precis och väntar på svar. Någon som har några ideer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta är vad som finns på rad 19 i database.php:
function tep_db_connect($server = DB_SERVER, $username = DB_SERVER_USERNAME, $password = DB_SERVER_PASSWORD, $database = DB_DATABASE, $link = 'db_link') { global $$link; if (USE_PCONNECT == 'true') { $$link = mysql_pconnect($server, $username, $password); } else { $$link = mysql_connect($server, $username, $password); } if ($$link) mysql_select_db($database); return $$link; } Detta är vad som finns på rad 44 i database.php: function tep_db_query($query, $link = 'db_link') { global $$link; if (defined('STORE_DB_TRANSACTIONS') && (STORE_DB_TRANSACTIONS == 'true')) { error_log('QUERY ' . $query . "\n", 3, STORE_PAGE_PARSE_TIME_LOG); } $result = mysql_query($query, $$link) or tep_db_error($query, mysql_errno(), mysql_error()); if (defined('STORE_DB_TRANSACTIONS') && (STORE_DB_TRANSACTIONS == 'true')) { $result_error = mysql_error(); error_log('RESULT ' . $result . ' ' . $result_error . "\n", 3, STORE_PAGE_PARSE_TIME_LOG); } return $result; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har varken använt OsCommerce eller Paynova-plugin:en till det, men i vilket fall som helst...
Vad för värde har DB_SERVER? Är det en Paynova-variabel/konstant eller är den generell för OsCommerce? Enligt min mening borde det väl räcka med att ändra på den för att få det att funka. Nu verkar ju den onekligen ha 'localhost' eller dyl. som värde eftersom felmeddelandena säger precis det du misstänker (Can't connect to local MySQL). Dvs. att problemet ligger i att MySQL-servern befinner sig på en annan server och Paynova-plugin:en försöker connecta till en MySQL på samma server som den själv körs på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är en generell oscommerce variabel.
Om man kollar i admindelen så är det rätt DB-info där och shoppen fungerar förutom detta, därför antar jag att oscommerce "vet om" att det är en extern databas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon på wn som kör oscommerce med paynova plugin på unix/linux och med Mysql:en på en annan fysisk server?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade problem med en sökväg när jag installerade modulen. Dock ej samma.
Prova att ändra /tmp/mysql.sock till /dinsida/sökväg/bla/tmp/mysql.sock Skapa mappen som heter tmp och ge skrivrättigheter till alla. Jag har ingen aning om det fungerar men det är väl värt ett försök... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag löste det!
Var tvungen att skriva in all DB info manuellt i OSCOMMERCE/catalog/includes/configure.php. Fattar inte varför jag ska skriva in info där, Oscommerce vet ju som sagt redan om det och fungerar. Fattar dock inte vad den där configure.php är till för. Ja ja, det fungerar... Jippie! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||