FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
jag skulle vilja starta en tjänst liknande den som bilddagboken har och jag undrar hur det fungerar rent tekniskt. Man skickar alltså MMS till ett nummer de anger och sedan laddas bilden med bildtext upp till användarens blogg. Jag är även intresserad av at ta emot SMSbetalning och SMS i allmänhet (omröstningar osv.) Någon som sitter på info, länkar eller böcker? (observera att det inte handlar om den svenska marknaden) Tacksam för all hjälp man kan få. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ta en titt på MOSMS:
http://www.mosms.com/se/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att ta emot MMS kan man beskriva så här (så fungerar det hos oss iaf).
* Först definierar du ett skript som ska ta emot MMSet hos din tjänsteleverantör t.ex. Mobilstart.se , Mosms eller någon annan * Användaren skickar MMS till kortnr * MMS kommer in till operatören och skickar vidare till tjänsteleverantören. * Tjänsteleverantören skickar sedan vidare till ditt skript enligt något bestämt format. T.ex. färdiga parametrar eller liknande en file upload. * Du sparar bild och text på din server eller databas. Du säger att det inte handlar om den svenska marknaden. Vilken marknad handlar det om då? Ska du ta något betalt för att skicka in bild/text? /Micke |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
hmm jag spanade lite på http://www.hellkvist.org/software/#MMS%20Diary , där verkar det ju som att man skippa ett par steg i din lista och få ner kostnaderna ett gäng. Skulle något sådant fungera för en sajt med mycket trafik?
Vi snackar om den Vietnamesiska marknaden. =) Nej ska inte ta något betalt, det är inte tanken just nu iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den sistnämda lösningen är rolig för tekniska användare men inte för normalanvändaren.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har någon av dom där tjänsterna för småkunder transaktionssäkra API:er? Kikade på mosms härom veckan och kände inte att det var något jag skulle vilja använda. Fast å andra sidan har väl IPX fortfarande inte ett transaktionssäkert API...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gillar Mobilstarts tjänst. Visserligen är ersättningen något lägre jämfört med MoSMS, men å andra sidan kan man dra ner kundens kostnad till endast 1 kr/sms, vilket i praktiken gör att det genererar en "vinst" på endast 3 öre, men inte gör det mig nåt eftersom jag är just ute efter en "nollsummetjänst".
Perfekt för registreringar etc där man vill bekräfta en kunds mobilnummer. Även om det ibland handlar om kontantkort så känns det seriösare än bara en anonym e-posttjänst. Jag byter nu till Mobilstart för min (ännu ej publikt öppnade) tjänst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mosms är nog det smidigaste sättet i ditt fall!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|