Kom ihåg mig?

Ombuden bryter med .se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-17, 16:03 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Ombudsföreningen Registrars.se, som representerar en mängd återförsäljare av se-domänen, bryter samarbetet med II-stiftelsen, som sköter toppdomänen .se. Detta efter ett gräl om den rådgivningsgrupp som ska utforma II-stiftelsens nya affärsmodell.
Källa

Man kan väl tycka att Danny Aerts har en poäng enligt artikeln; är man bara rådgivande instans till Danny Aerts så..
.. anser även att ombudsföreningen förlorar mer på detta än tvärtom, så jag hoppas att det löser sig.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 16:11 #2
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Ta gärna del av den pressrelease som Registrars.se gick ut med om detta lite tidigare idag. Pressreleasen förklarar situationen lite mer ingående, ni hittar den under http://www.registrars.se/dokument/
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 16:19 #3
qb1 qb1 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Varför bryter ni samarbetet? Jag har läst pressmeddelandet men förstår inte allt. Vad betyder t.ex. det här:

"Deltagarna väljs ut av Danny Aerts, VD för .SE, och agerar som stöd i olika sakfrågor inför övergången till den nya affärsmodellen."

Är det deltagarna eller Danny Aerts som agerar som stöd?
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 17:00 #4
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Det här är långt ifrån enkelt, att frågor uppstår är fullt förståeligt.

Som VD för .SE tillsätter Danny Aerts medlemmarna i PRG, Policyrådgivningsgruppen. Dessa medlemmar är ett stöd för Danny i olika sakfrågor inför övergången till den nya affärsmodellen. När PRG startade (för ungefär ett år sedan) fick Registrars.se en förfrågan om deltagarskap, för både små och stora ombud. Vi tog fram två representanter, Eva och Steinar, som besitter en stor kunskap och lång erfarenhet av domäner och som kommer från ett litet (Eva = Frobbit) och ett stort (Steinar = Active 24) ombud.

Efter sommaren fick vi besked från Danny om att representationen från Registrars.se skulle minskas från två (2) personer till en (1) person. I synnerhet Eva, som partner till Patrik (som är med i PRG som tekniker), var inte välkommen i PRG. Patrik informerades inte om detta (mig veterligen har Danny inte berättat det för någon annan i PRG än), men när Eva berättade det för honom erbjöd han sig att lämna PRG för att Eva skulle få vara kvar.

Danny bjöd istället in mig, som ordförande för Registrars.se, till PRG. Då jag redan är engagerad i ett antal frivilliga projekt och saknar tid till ett engagemang i PRG så var jag tvungen att tacka nej. Utöver detta är vi en förening som demokratiskt utser våra representanter i olika frågor. Jag var inte den som föreningen ansåg vara bäst lämpad för PRG (vilket jag håller med om).

Vi diskuterade vår minskade representation i PRG och tog ett beslut om att Eva skulle få representera Registrars.se. Detta meddelade vi Danny, men han vägrade att acceptera vårt svar. Istället vände han sig till en person på Loopia, som tackade ja till ett deltagarskap i PRG. Danny anser att denna person, som enbart har erfarenhet från Loopia, ska representera samtliga ombud.

Eftersom Danny inte vill att Registrars.se ska vara representerade i PRG, på de grunder som vi arbetar efter, så har vi valt att avbryta samarbetet med .SE vad det gäller REGgie-projektet (ett stort projekt för den nya affärsmodellen).

Registrars.se representerar sina medlemmars intressen och verkar för en positiv utveckling av .se, både för ombud och innehavare (och .SE). Vi är en oberoende motpart till .SE, ingen knähund som de kan styra hur som helst. Vi samarbetar mer än gärna med .SE men för att det ska vara möjligt så krävs det ömsesidig respekt. Det är något som .SE och i synnerhet Danny saknar idag.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 18:43 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

.SE saknar inte bara respekt för Registrars.se. Respekt för ombud eller kunder saknas också.

Jag fick nyligen ett par avier för domäner till f d kunder. Jag ville inte ha avierna och kunderna ville ha avier utställda på sig själva. Helt omöjligt att få till genom kundtjänst...

Varför kan man inte själv få förnya de domäner man vill när man vill exempelvis?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 19:19 #6
Medlem

Medlem

Sula, Tack för det utförliga svaret som bringade klarhet.
qb1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 11:31 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Detta beteende från .SE/IIS är bara ännu ett exempel på deras totala avsaknad av respekt för ombuden. Frågan är om deras beteende i andra fall, kanske inte just i detta enskilda fall, är förenligt med deras roll och lagen om domännamn.

Jag tror helt enkelt att Danny Aerts vill bli av med ombuden, eller bara ha kvar de absolut största, och att detta, och tidigare händelser, bara är ett steg i den riktningen.

Den kundservice de tillhandahåller idag är av varierande kvalitet, men det torde knappast bli bättre om de avskaffade ombuden. Kanske dags för tillsynsmyndigheten, PTS, att strama åt tyglarna?

Det är inte hugget i sten att IIS skall hantera .se, lagen öppnar för möjligheten att låta någon annan hantera den svenska toppdomänen.

Ushc, jag är less på IIS...
Oläst 2007-10-19, 01:34 #8
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 17 2007, 16:03
Ombudsföreningen Registrars.se, som representerar en mängd återförsäljare av se-domänen, bryter samarbetet med II-stiftelsen, som sköter toppdomänen .se. Detta efter ett gräl om den rådgivningsgrupp som ska utforma II-stiftelsens nya affärsmodell.
Källa

Man kan väl tycka att Danny Aerts har en poäng enligt artikeln; är man bara rådgivande instans till Danny Aerts så..
.. anser även att ombudsföreningen förlorar mer på detta än tvärtom, så jag hoppas att det löser sig.
Registrars.se är ju en stor flopp, dom har bara 1/5 av ombuden. För mej får nic-se sälja direkt till slutkund, det är kanske tom bra, eftersom då rensas branschen bort av divers skojare och det som vill finnas kvar måste höja sin servicenivå litegrann.

Jag tycker .se domänerna fungerade bäst på den tiden, då man faxade till KTH . Det fungerade fint då..:-)
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 09:10 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by klein@Oct 19 2007, 01:34
Registrars.se är ju en stor flopp, dom har bara 1/5 av ombuden. För mej får nic-se sälja direkt till slutkund, det är kanske tom bra, eftersom då rensas branschen bort av divers skojare och det som vill finnas kvar måste höja sin servicenivå litegrann.
Registars har varit dåliga på att marknadsföra sig. För övrigt är syftet främst att företräda ombuden och inte slutkunderna, även om det i många fall blir samma sak.

Men har du inte kunnat hitta något ombud som erbjuder den servicenivå du efterfrågar?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 09:33 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det finns ett problem med att II ska sälja själva och därmed troligtvis utrota små ombud och det är att konkurrensen minskar samt att II inte är kända för sin kundvänliga support.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017