FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har ett problem med charset jag skulle behöva hjälp med.
Sida1.php inkluderar Sida2.php. I Sida2.php finns en funktion som skriver ut text med åäö. Den funktionen anropas i Sida1.php. Dock så skrivs å, ä och ö ut som "ä". Men alla åäö-tecken som skrivs ut direkt på Sida1.php, dvs. inte från någon inkluderad sida, skrivs ut korrekt. Jag har angett charset ISO-8859-1 i head på Sida1.php. Vad är problemet, varför strular include() till det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
Vad har du för charset på sida2?
|
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan ändå ha sparat filen i t.ex. UTF-8 och då uppstår detta problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Låter mest troligt att du har fel kodning på FILEN (inte innehållet). Vad händer om du visar sida2 direkt ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Testa annars att köra en $sträng = utf8_decode ($sträng); innan du returnerar värdet från funktionen. Det är inte så att du anropar sidan via AJAX eller?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som tidigare HenSod har nämnt:
Ibland när jag klipper & klistrar kod fram och tillbaka och börjar tröttna så brukar jag editera direkt i VI och lite beroende på var textsträngen med någon DEFINE för utprintning /echo med åäö så dyker detta problem upp som ett paket från posten. Man hittar problemet genom att prova att visa/editera källkodsfilen i en väldigt simpel editor(avseende olika tecken format) TEX VI(listan kan säkert fyllas på) Man undviker problemet genom att alltid hålla sig till editor som hanterar åäö på sätt som stämmer med sitt charset på webservern. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|