FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag håller på med ett php skript som laddar upp bilder. Det som händer när man ska lägga till en ny bild är att bilden laddas upp till bilder/ och bild url;n läggs in i databasen. Så långt är det inga problem. Problemet är dock att bilderna måste heta bild1.jpg, bild2.jpg, bild3.jpg osv. De måste alltså ha ett namn som går i nummer följd. Det är heller inga större problem. Men problemet kommer nu. Man ska kunna ta bort bilder och tar man bort tex bild2.jpg så ska bild3.jpg ta bild2.jpg;s plats och byta namn. Det här är ett jätte problem för mig för det måste verkligen vara så. Jag ska nämligen avnvända bilderna i en flash som kräver att de är ordnande i nummer följd. Hur ska jag lösa detta på bästa sätt. Finns det ett sätt att hela tiden se till att bilderna ligger i ordning, alltså att de hela tiden heter bild1 till bild4 utan att ha några hopp imellan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det känns som att det vore vettigt att ta hjälp av en databas för att hantera ordningen och göra det oavsett bildernas filnamn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Byt namn på dem om du har bort bild2, så byter du bara namn på bild3. Kan väl inte vara så där jättesvårt att läsa in bibliotektet i en array, och kolla om dom ligger i nummerordning.
Alt stoppa in filnamen i databas och plocka info därfrån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se till att koda Flashen bättre, du kan inte låta prestandan på servern lida pga att den nuvarande Flashen är inkompetent
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
hej.
förstår ditt problem. alternativ 1: du kan snurra igenom alla bilder och döpa om dem så fort en borttagning sker. värdet med "nästa-fil-id" har du i databasen / en fil och du ökar värdet om en bild läggs till och minskar när en bild tas bort. programmeringsmässigt ganska simpelt - dock bräckligt. alternativ 2: du har ett php-script som skapar dina bilder. php-scriptet kallas med en url-rewrite. php-scriptet öppnar databasen och tar reda på vad bilden skall heta som har id-nummer N. php-scriptet öppnar bilden och skickar datat till klienten. bäst i detta fallet vore nog dock att skriva om din flash. låt din flash t.ex. hämta en bild-index (som ett php-script producerar) kodat i CSV från servern som talar om vilka bilder som skall hämtas och i vilken sekvens. lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|