FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har strul med Bredbansbolaget och dom är inte så hjälpsamma i telefonen. Verkar som om deras tjänst bara funkar med vissa MAC-adresser... Någon med erfarenhet?
Lång historia: Har länge kört en Dlink-NAT mellan ADSL-modemet och LAN. När jag skulle byta ut den mot en linuxmaskin tidigare i veckan lyckades inte linuxburken komma åt internet medans det funkade så fort jag testade med en Windows-PC eller Dlink:en. Däremot funkar en del L2-trafik t.ex. slå upp MAC-adressen på gateway:en. I.o.m. att jag hade ett nytt modem ouppackat bytte jag till det utan att blev någon skillnad. Efter att ha gett upp tryckte jag in Dlink:en igen för att kunna använda nätet som vanligt. Efter en timme kunde inte den heller nå nätet utan då var det bara med PC:n som jag kunde komma åt nätet. Nästa morgon funkade Dlink:en igen. Bredbandsbolagets support menar att eftersom det fungerar med åtminstonde en dator så kan inte dom hjälpa mig. Jag lyckades inte ens få reda på om dom har någon form av spärr av MAC-adresser. Med det nya ADSL-modemet följer det med en intetsägande CD-skiva som man kan köra på en Windows-dator. Den gör saker som att "aktiverar bredbandsuppkopplingen", "gör inställningar på modemet" etc. men varken jag eller supporten vet vad den egentligen gör. Om man kopplar upp sig mot modemets inbyggda 802.11-AP och surfar in på adressen 192.168.1.1 så kommer man till en inloggningssida för modemet. Vore intressant att veta vad man kan göra bakom inloggningen och hur man får tag på inloggningsupgifterna (supporten sa att dom inte kunde ge ut uppgifterna och att vi "borde" ha dom). Tack för den vänliga själ som orkar läsa eller har någon info |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|