Kom ihåg mig?

Switch / Router

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-10, 01:07 #1
atrsotoudeh atrsotoudeh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Nykomling

Som en framtida internet cafe ägare är jag intresserad om ngn har lite förslag på switchar / routers...

Målet är att ha en fiberanslutning direkt till lokalen samt koppla in den till routern o sedan till en switch som delar upp sig i alla datorer... En server ska slängas in där osså.

Kan man skippa router helt eller behöver den vara inkopplad före switchen utåt? Var kopplar man in sin server som man har tänkt även hosta en domän på?

Och sedan då, vad rekommenderas för switchar / routers? Märke, portar, layers?

Kankse lite enkla frågor, men jag är inte jätteinsatt i nätverk o dyl.

Tack för hjälpen på förhand folket!
atrsotoudeh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 01:24 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Om du tänkt köra med fast IP till varje dator så behöver du så sätt ingen router, men skullle nog sattsat på en L3 switch så du både kan routra/switcha i samma enhet istället för ha separata.

Säkerligen fungerar en billig dlink skit, men föredrar kvalitet.

En bra L3 switch är Cisco 3560 vilket kommer klara alla dina krav och är kvalitet och stabilitet. Finns upp till 48portar, kommer du ha mer än 48 datorer?

Isåfall kan du köpa Cisco 3750 dom har du möjligheten att stacka (koppla ihop flera st smidigt).

Cisco kostar en del mot billiga skit saker men är kvalitet och mycket möjligheter, du kan smidigt begränsa och prioritera trafik i dom för datorerna.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 01:40 #3
Nykomling

Nykomling

Men cisco har ngt som heter IOS... Jag vet inte riktigt vad det innebär men får det till att man måste konfigurera en hel del?

Vilka priser alltså, ca 30000 kr för en switch (48 portars)..... roligt
Oläst 2007-05-10, 01:46 #4

IOS är deras "operativsystem", ett mycket avancerad och smidigt om man väl kan det. Och extremt mycket funktioner och stöd för saker.

Jo kostar ju mer än andra, men 30k får du väl se som en bra inverstering.

Men 30k är billigt om man ser var deras större saker kostar, då ett linkekort kan kosta rätt många hundra tusen st upp till närmare miljonen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 01:50 #5
Nykomling

Nykomling

Skiljer det sig mycket från låt säga en Netgear "OS" som finns på deras routrar och är webbaserad?

Ja investering är det ju klart, och det verkar ju kunna eliminera hela routern? Låt säga att man skulle vilja ha ca 10 statiska IP kopplade till lokalen, skulle det vara möjligt m denna konfiguration?
Oläst 2007-05-10, 09:10 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Undvik konsumentprodukter. Undvik D-Link och Netgear helt.

Förutom Cisco inkl Linksys har även HP bra grejer.

Framförallt D-link har usel support på sina produkter om det börjar bli lite mer tekniskt avancerade frågor.

Har använt D-link och netgearprodukter i prisklassen 500-5000 kr för mindre viktiga anslutningar (tidigare kontor, hemmet etc). Men jag kommer att byta ut dessa. Framförallt så kallade bredbandsdelare har en tendens att hänga sig, framförallt om de hanterar mycket trafik.

I en tidigare bostad använde jag en D-link brygga för att jag inte orkade dra kabel mellan våningarna. Den behövde startas om ett par gånger per månad.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 10:13 #7
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jag skulle satsa på cisco eller HP. Rent config mässigt är cisco och HP rätt lika, HP är billigare, men cisco är snäppet bättre inom vissa områden.

Jag skulle undvika Netgear, D-Link... Du behöver inte ha en 48-portars L3, det är totalt overkill.... Fixa L3 switch med mindre portar och köp vanliga L2 switchar..betydligt billigare.

Att ha många fasta publika IP är också vansinne (nu vet jag inte hur du ska ha det, men jag skriver ändå). Det räcker med 1 eller 2 och sen köra DHCP, NAT med overload på L3 switchen...

Har du mer specifika frågor kan du pm'a mig eller skriva här. Jag har certifikat i alla CISCO CCNA, CISCO CCNP, CISCO WLAN, CISCO ip-telefoni.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 10:50 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det behöver inte kosta 30kkr. Köp en riktigt bra NAT (router/fw) som klarar belastningen från burkarna. Då menar jag inte bandbredden utan mängden paket som ska översättas. För klen NAT ger lagg det med.

Det finns riktigt bra, och billiga, switchar för runt 5000. Köp hellre två billigare än en dyr och ha den andra i reserv eller koppla in båda men med halvt utnyttjande. Det är bättre att patcha om än att vänta på en ny.

Vi provade faktiskt två Netgear FS726T och jag är imponerad så här långt. De kostade under tusenlappen styck och går fortfarande trots en del strömavbrott och konstigheter i elnätet (det pågår en rejäl ombyggnad i den kåken). Billigt behöver inte vara dåligt men man ska nog ha reservprylar om man köper så pass billigt som det här.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-10, 13:03 #9
Nykomling

Nykomling

Skulle en sådan här uppbyggnad se bra ut:

Fiber in <-> Router (bra sådan... definiera vad bra är?) <-> 1 4 portars L3 switch av bra märke (typ Cisco) <-> 2-3 16 portars L2 switchar <-> datorerna och skrivar

Varför behöver man inte statiska ip? Vissa spel kräver väl att man har det för att hosta / spela? Dessutom behöver servern en egen ip (för att hosta hemsidan, kanske dumt iofs). Tänkte även ha kameraövervakning som ftpar bilder till servern kontinuerligt o då behövs väl statisk ip till den osså?

Tack än så länge för alla svar.

Förresten är Linksys accepterad budget switch?
Oläst 2007-05-10, 13:06 #10
Supermoderator

Supermoderator

Linksys har jag bara hört gott om
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017