Kom ihåg mig?

Tack för domänen!?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-26, 12:15 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Ja, helt mystiskt har det registrerats en domän på mitt namn och e-mailadress. Har inte betalat ett öre men likt förbannat fick jag inloggningsuppgifter som mycket riktigt fungerade i Domänhanteraren.

Hur kommer detta sig? Domänen är ishockeykanalen.se och inget jag har någon nytta för!?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 13:35 #2
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Spindel@May 26 2007, 12:15
Ja, helt mystiskt har det registrerats en domän på mitt namn och e-mailadress. Har inte betalat ett öre men likt förbannat fick jag inloggningsuppgifter som mycket riktigt fungerade i Domänhanteraren.
Hur kommer detta sig? Domänen är ishockeykanalen.se och inget jag har någon nytta för?
Förklaringen är mycket enkel och beror på ett förbiseende i kravspecifikationen för domänhanteringen hos IIS. Eftersom vissa registrarer inte medger eller ens frågar efter ditt befintliga Kontakt-ID så tilldelas ett nytt automatiskt. Samtidigt så begär IIS att användarna ska slå samman sina konton så att endast ett Kontakt-ID är i bruk. Fint så långt men i samma ögonblick som du raderar ett Kontakt-ID så blir det tillgängligt för någon annan med samma namnuppbyggnad. Alltså är det någon som har samma tre första samma bokstäver i förnamn och efternamn som reggat domänen.

Anders Andersson får till exempel (obs bara påhittade siffror och namn) andand0709-00001 när han reggar en ny domän men har redan andand0701-00001 så han raderar andand0709-00001. andand0709-00001 tilldelas sedan automatiskt Andreas Anderberg. Men om Anders råkar av misstag återanvända (alt skriva fel eller att ombudet tror att de är det Kontakt-ID som ska användas) andand0709-00001 så tillfaller domänen såklart Andreas. Detta kommer att korrigeras av IIS när felet påtalas men varken Andreas, Anders eller inblandade registrarer kommer troligtvis att få någon information.

Lösningen borde vara att inte direkt låta äldre "förbrukade" Kontakt-ID direkt bli lediga. Lås dem tre månader så att eventuella fel och misstag hinner upptäckas, t.ex. att ett ombud sitter med ett inaktuellt Kontakt-ID.

Som det ser ut nu kan jag hos vissa ombud enkelt betala och registrera en domän men uppge någon annans Kontakt-ID. Visserligen kommer jag att avslöjas men nog skulle det gå att göra en del ganska fräcka saker under t.ex. valtider.

(Edit: syftningsfel)
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 13:49 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Det där låter som ett ordentligt säkerhetshål. Inte alls trevligt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 15:24 #4
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Westman@May 26 2007, 13:49
Det där låter som ett ordentligt säkerhetshål. Inte alls trevligt.
Jag vet inte direkt om det är ett ordentligt säkerhetshål så länge det går att spåra den som beställer och den som ofrivilligt fått sig domänen tilldelad. Däremot är det alldeles för lätt att göra fel så därför borde alla Kontakt-ID ligga i karantän när de raderats. Sedan undrar jag varför ett unikt person/orgnummer skall tilldelas ett nytt Kontakt-ID. Det borde snarare vara ett tillval att använda flera Kontakt-ID. Jag kan förstå att de som innehar några tusen domäner och har flera personer som administrerar dem vill ha separata Kontakt-ID men vi vanliga Svenssons borde ju per default ha ett id och inget annat.

Edit: syftningsfel
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 16:23 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Jo men hur lång tid tar inte det och under tiden kan ju domänen pekas var som helst.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017