FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har för första gången köpt S-ATA diskar till min hemmdator.
Beställde med en kompis. Så han formaterade om en hemma vid sig till NTFS så han kunde fylla på lite saker som ja skulle ha. När ja sätter i den i min dator och startar upp så går datorn tungt men windows startas iaf, när ja är där så börjar ja flytta över en 700 meg stor fil till den. det går långsamt som bara den, extreemt i ca 30 sekunder händer nästan inget på progress baren, sen äre stopp, windows gör nå error meddelande som säger att hårddisken inte är ansluten sen försvinner hårddisken helt från Den Här Datorn och diskhanteringen. När man startar om så är det likadant, sen efter det så vill datorn inte ens starta med disken i, ja tänker är det nå fel på disken ? Så vi stoppar i en av min kompis diskar som han hadde med sig som det oxå ligger saker på, exakt samma problem Och vi märkte att det även "klickade" från båda diskarna när den läste. Jag har även provat med att bara ha c disken och denna S-ATA (Kopplade bort dom 2 andra ja har temporärt, så strömmen kan uteslutas att det inte är tillräckligt mkt) Hursomhellst när han kommer hem till sig å sätter in sin disk som betedde sig likadant här. Så är den knäpptyst och går perfekt som den ska, så vad kan felet i min dator vara ? Bios är även nollställt, provade göra det oxå så... Finns även en jumpersättning man kan göra enligt bilden på disken som gör att den går saktare, provade även det med samma dåliga resultat.. Har även provat i olika S-ATA kontakter.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Uppdatera drivrutinerna för SATA....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu har ja provat satt i den andra ja köpte som kompisen inte formaterat.
(Köpte ju 2) Då fungerade allt perfekt, helt perfekt. Formaterade den och all är som det ska, helt smärtfritt. Men den andra disken som kompisen formaterade på sin dator för att ge mig lite filer, den fungerar inte alls på min dator, bara på hanns =/ ??? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Han har händelsevis inte Vista och du kör W2K eller äldre?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Då är jag rådvill. Klickande brukar ju normalt tyda på att disken är på gång att gå sönder men då borde det vara konsekvent och låta även hos kompisen. Det skulle också kunna vara SATAkontrollern men det låter inte heller troligt. Den enda som jag annars kan tänka mig är just SATAdrivisarna precis som hnn nämnde.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och det gör den inte, den är helt toppen.. Provade alltså två st klarformaterade, hanns och ena min, å båda var likadana. helmuppiga i min dator... Ska prova ta bort partitionen i den som muppar och formatera om i min egen dator och se vad som händer. Blire normalt då. Då vet man ju att felet är / var nått, ja vadå ? Hanns dator som inte klarar av att fomatatera en disk riktigt =P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
jag vet inte men det käns som om denna tråd har hamnat lite fel...
"Diskutera serverside skriptlösningar (PHP, ASP etc), server OS, databaser etc." hör efter i "off topic"-delen eller på ex. sweclockers.com |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo kanske det.
Har dock inge konto på sweclockers, så off topic vore ju lämpligt å fortsätta på =P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kör diskmgmt.msc och kolla ifall den disken som strular är partitionerad som Dynamisk, dynamiska partitioner ställer bara till med problem enl. mina erfarenheter, om den är det, ta bort partionen (ev gör backup först) och skapa en ny Standard (Basic). partition och formatera sen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|