Kom ihåg mig?

Bnc + Mysql

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-28, 01:08 #1
game-studio game-studio är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2007
Nykomling

Någon där ute som vet om det finns någon gratismjukvara av ett program som läser in alla användare från MySQL till Bnc-servern. Utan lincenser och annat bök.
game-studio är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-28, 11:48 #2
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Flitig postare
magics avatar

Jag hoppas att du inte menar en IRC bnc "bouncer".

Om det är denna bnc du menar så bör du köra en process per användare så att de får olika ident för att identifiera användare som inte sköter sig på IRC.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-28, 12:23 #3
Nykomling

Nykomling

Nej en server som psyBNC fast istället för en textdatabas så vill jag ha alla användare i min MySQL databas.
Oläst 2007-01-29, 09:07 #4
magics avatar
Flitig postare

Flitig postare
magics avatar

Citat:
Originally posted by game-studio@Jan 28 2007, 12:23
Nej en server som psyBNC fast istället för en textdatabas så vill jag ha alla användare i min MySQL databas.
det blir ju samma problem. om du bara kör en psybnc process så kommer alla användare som använder din psybnc att ha samma ident@ip vilket gör att irc nätverken kommer att tolka detta som en användare som laddat massor av "clones" vilket resulterar i akill eller gline.

Nu kan jag iofs inte säga vad det nätverket du tänker köra detta på har för regler men vi på undernet skulla banna dig och dina ip på direkten.
Oläst 2007-01-29, 10:15 #5
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
emptys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av magic
Citat:
Ursprungligen postat av game-studio
det blir ju samma problem. om du bara kör en psybnc process så kommer alla användare som använder din psybnc att ha samma ident@ip vilket gör att irc nätverken kommer att tolka detta som en användare som laddat massor av clones vilket resulterar i akill eller gline.
Nu kan jag iofs inte säga vad det nätverket du tänker köra detta på har för regler men vi på undernet skulla banna dig och dina ip på direkten.
Vad har mysql databas och ident att göra? Jag vet några som kör exact det du letar efter. Dock är det deras egenkodade system.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-29, 12:15 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av magic
Citat:
Ursprungligen postat av game-studio

det blir ju samma problem. om du bara kör en psybnc process så kommer alla användare som använder din psybnc att ha samma ident@ip vilket gör att irc nätverken kommer att tolka detta som en användare som laddat massor av "clones" vilket resulterar i akill eller gline.

Precis vad har ident med mysql att göra?

btw har använt mig av flexbouncer, dom hämtar alla användare till deras bncprogram från mysql problemet med dom är att dom vill att man betalar lincens. Jag betalar hellre engångsavgift
Oläst 2007-01-29, 12:56 #7
magics avatar
Flitig postare

Flitig postare
magics avatar

Jag kanske har missuppfattat det hela men du vill att användarens psybnc användarnamn och lösenord skall ligga i en mysql databas?

Om du har låt oss säga 200 kunder som alla loggar in i din psybnc som läser alla användarnamn och lösenord från en mysql databas, och endast kör en psybnc process so kommer alla användare att ha samma ident@host när de är på IRC.

identd kör på shell servrar för att identifiera vilken användare som kör en process så att server ägaren lättare kan identifiera sina kunder när de får abuse@ rapporter från irc nätverken. Undernet kräver att alla shell och bnc leverantörer har identd installerat på sina servrar annars lägger vi en G-line på ~*@ip/24 vilket kommer att slänga ut alla dina kunder från nätverket.

Om du bara kör en psybnc process och alla dina användare har samma ident@host/24 så kan ingen veta (förutom du) om det är en användare som kör 200 olika bnc anslutningar eller om det är 200 olika användare.

Om du däremot kör en psybnc process per användare så kommer varje användare att ha ett unikt ident@ namn när de är på IRC som de inte kan ändra eftersom det är samma ident som de har inloggningsnamn på din server och därmed så kan IRC operatörena på de olika irc nätverken se att det är olika användare på samma server och inte en användare som har laddat en massa av olika användare för att tex flooda kanaler.

Jag hoppas att detta förklarar vad jag menar.
Oläst 2007-01-29, 14:55 #8
emptys avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
emptys avatar

Citat:
Originally posted by magic@Jan 29 2007, 12:56
Jag kanske har missuppfattat det hela men du vill att användarens psybnc användarnamn och lösenord skall ligga i en mysql databas?
Om du har låt oss säga 200 kunder som alla loggar in i din psybnc som läser alla användarnamn och lösenord från en mysql databas, och endast kör en psybnc process so kommer alla användare att ha samma ident@host när de är på IRC.
identd kör på shell servrar för att identifiera vilken användare som kör en process så att server ägaren lättare kan identifiera sina kunder när de får abuse@ rapporter från irc nätverken. Undernet kräver att alla shell och bnc leverantörer har identd installerat på sina servrar annars lägger vi en G-line på ~*@ip/24 vilket kommer att slänga ut alla dina kunder från nätverket.
Om du bara kör en psybnc process och alla dina användare har samma ident@host/24 så kan ingen veta (förutom du) om det är en användare som kör 200 olika bnc anslutningar eller om det är 200 olika användare.
Om du däremot kör en psybnc process per användare så kommer varje användare att ha ett unikt ident@ namn när de är på IRC som de inte kan ändra eftersom det är samma ident som de har inloggningsnamn på din server och därmed så kan IRC operatörena på de olika irc nätverken se att det är olika användare på samma server och inte en användare som har laddat en massa av olika användare för att tex flooda kanaler.

Vad har mysql och ident att göra? identd funkar att köra även om du kör användarna genom en databas. Det är 2 helt olika saker. magic vill du övertyga dig själv testa flexbouncer.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-29, 15:55 #9
Nykomling

Nykomling

magic jag har redan igång psybnc och alla har olika identer. Oavsett om man har identserver installerad där emot om du har oidentd installerat så är alla identer unika. Och för att få trust på quakenet måste dom vara unika och därför har jag installerat oidentd.

Men kör flexbouncer som empty säger och övertyga dig själv
Oläst 2007-01-29, 17:19 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by magic@Jan 29 2007, 13:56

Nu snackar du om saker du inte vet, du kan spoofa vilken ident du ska ha det har psybnc stöd för även identd i freebsd samt oidentd till linux. (Identd läser exempel en textfil där psybnc skriver vilket ident som det ska visas så fungerar oidentd).

Visst om du kör vanliga anala identd så blir det självklart som den usern som kör processen.

Fast detta är 2007 får du tänka på och finns massa lösningar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017