Kom ihåg mig?

Riskprofil på bedragare inom E-handel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-21, 18:28 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Har råkat ut för en del bedrägeriförsök senaste tiden , skrev en ner profile på beteende. Även om din butik tar betalt med kreditkort, så kan du återbetalningskyldig. Då kan de bra och ha "riskprofile" i huvudet på personer, som vill handlar. Man bruka säga om annonser på blocket, är priset är för bra, så är det inte sant. Samma sak gäller nog för oss E handlare, är orden för bra, så är den inte sann.

Jag bruka resonera så här, seriösa kunder gör rätt för sej. Dom privatpersoner som vill handla emot faktura, har inte rent miljö i påsen. Säg att du säljer en mobiltelefon, du tjäna 100 till 200 kr på den. Hur lång tid tar att jobba in en sådan blåsning?

Här är min riskprofile
-Köper kaptialvaror för mycket pengar. Mobiltelefoner
,dator och annat.
-Har ofta betalninganmärkningar
-Inte sällan kommer bestälningar från högrisk områden exempelvis Rosengården i Malmö.
-Uppger en Hotmail adress eller annan "engång" adress.
-Uppger ett mobilnummer .Kontantkort?

Motåtgärder

- Kreditkolla , personer. Är han verkligen skriven
på den där adressen, har han betalningsanmärkningar?
- Tro inte det är så vanligt, men om en privatperson uppger en box adress, så kan man alltid kolla på http://kriminalvarden.se/, om det tillhör någon fästning.
- Kolla på hitta.se - Är han reggad på telefonnummret?
- Kreditkolla styrelsen på nystartade ABn.

Skaffa ett kreditupplysningverktyg, kostar ca 4000:- om året.

Fylla gärna på med åsikter.

Rubriken fuckade ur, då min tgb ibland får för sej att skriva vvvvv okontollerat.. ( Tgb är kopplad till KVM en switch med PS/2 och sedan en adapter till USB från PS/2 , det där fungera inte till 100% alla ggr. )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 18:38 #2
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
En sak som jag har märkt vara väldigt användbart är att kolla var IP-numret som beställningen görs ifrån befinner sig. De bedrägeri-försök jag varit med om, och det är en hel del, är det väldigt många av dem som använder sig av proxys och pga det har ett IP-nr från andra länder än Sverige.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 18:39 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Måste invända mot att folk som anger mobilnummer ger mer risk än folk med vanligt nummer.
Själv har jag bara en mobil privat, så det är den jag lämnar ut när jag beställer.
Hellst vill jag inte lämna något nummer alls, varför ska jag bli smsbombad senare av butiker jag köpt saker för ett år sen.
Är jag inte noga med de jag köper föredrar jag om butiken mailar vid eventuell kontakt, ringer dom mot förmodan brukar jag be dom maila, man vill ju ändå ha det på papper (i datorn?)
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-21, 19:16 #4

SMS bombar dom dej, så är det kriminell en handling. Seriösa webbutiker fråga sina kunder om dom får skicka reklam både via epost eller SMS. Jag har inte råkat ut för SMS reklam faktisk, kanske för att de kostar pengar. :-)

Jag bruka SMS kolinummer, av säkerhetsskäl. Men inte skicka annan information

Säger inte att mobilnummer är mer risk, men finns inte personen på hitta.se så kan de vara en av flera varningflaggor. Behöver inte vara en bedragare, finns folk som har yrken där man inte vill vara sökbar.

Många kunder uppger idag bara mobilnummer, så bara ett mobilnummer i sej är ingen risk.
Men en hotmail, mobilnummer och en postadress i t.e.x Rosengården / Malmö kanske är en risk, om kunden betalar med kreditkort. Då kanske man skall ringa inlösaren och höra vad dom tycker.

Allting bero på beloppet, som sagt. Jag nekar aldrig någon att handla , utan ber dom bara i tveksama fall att förskottbetala

Jag har även råkat ut konstiga beställningar från Östermalm.

Citat:
Originally posted by najk@Nov 21 2006, 19:39
Måste invända mot att folk som anger mobilnummer ger mer risk än folk med vanligt nummer.
Själv har jag bara en mobil privat, så det är den jag lämnar ut när jag beställer.
Hellst vill jag inte lämna något nummer alls, varför ska jag bli smsbombad senare av butiker jag köpt saker för ett år sen.
Är jag inte noga med de jag köper föredrar jag om butiken mailar vid eventuell kontakt, ringer dom mot förmodan brukar jag be dom maila, man vill ju ändå ha det på papper (i datorn?)
Oläst 2006-11-21, 22:28 #5
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Jag förstår säkerhetkraven man har som e-handlare och att man inte vill bli lurad. Men just det faktum att det ska krävas så mycket personinformation om en när man handlar tror jag är något man antingen måste informera bättre kring och därigenom söka påverka kunden, eller hitta en annan beställnings/betalningslösning.

Handlar mindre och mindre på nätet och betalar sällan med kontokort numera, just för att jag inte vill berätta för allt och alla vem jag är och vad jag handlar.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-22, 12:28 #6

Citat:
Originally posted by 1337pm@Nov 21 2006, 23:28
Jag förstår säkerhetkraven man har som e-handlare och att man inte vill bli lurad. Men just det faktum att det ska krävas så mycket personinformation om en när man handlar tror jag är något man antingen måste informera bättre kring och därigenom söka påverka kunden, eller hitta en annan beställnings/betalningslösning.

Handlar mindre och mindre på nätet och betalar sällan med kontokort numera, just för att jag inte vill berätta för allt och alla vem jag är och vad jag handlar.
Namn, postadress, postnr och postort, telefon och email. Kreditkortnummret ser aldrig jag , utan det sköter dibs

Jag skickar inte ut reklam , som en del andra gör så fort dom får en epostadress.
Oläst 2006-11-22, 12:46 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Handlaren är skyldig att ta reda på vem det är som handlar så...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-18, 18:29 #8
funktionalism funktionalism är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
funktionalism funktionalism är inte uppkopplad
Nykomling

Vi har haft två upprepade försök från en person på Gånglåtsvägen i Malmö. Olika e-mailadresser, mobilnummer (kontantkort) och kontokort har använts båda gångerna. Förra gången ringde jag personen ifråga på dennes hemnummer (som jag fick från hitta.se) och frågade om han hade beställt. Det hade han inte, varför jag annulerade ordern.

Ska ringa honom imorgon igen och fråga vad det handlar om. Misstänker att det är en alkolist eller narkoman som upplåter sin postlåda till bedragare. Någon som känner igen detta? Vad ska man göra? Skulle vilja göra något utöver att annullera ordrarna så att inte andra drabbas. Ska man meddela Polisen detta eller möjligtvis Mastercard som givit ut korten ifråga?

/David
funktionalism är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 01:32 #9
buran buran är inte uppkopplad
Medlem

buran buran är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by WizKid@Nov 21 2006, 19:38
En sak som jag har märkt vara väldigt användbart är att kolla var IP-numret som beställningen görs ifrån befinner sig. De bedrägeri-försök jag varit med om, och det är en hel del, är det väldigt många av dem som använder sig av proxys och pga det har ett IP-nr från andra länder än Sverige.
har du något bra sätt att se om det är ett proxy-ip??

<_<
buran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-19, 13:00 #10
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by funktionalism@Dec 18 2006, 19:29
Vi har haft två upprepade försök från en person på Gånglåtsvägen i Malmö.
Det finns flertalet så kallade dropplatser i Malmö där produkter lämnas mot faktura som sedan inte betalas eller betalas med stulna kreditkort. Individer som redan har enorma skulder eller planerar att lämna landet handlar på faktura och säljer till halva priset mot beställning. Samma folk som äger ett par hundra bilar på pappret, tar en månadsavgift från den riktiga ägaren och tillåter då den att parkera fritt hur som helst eftersom alla böter bara samlas på hög.

Den gata du nämner ligger i ett riskområde (lindängen) om vi ska använda den termen. Jag har tidigare funderat på att skapa en svartlista på adresser och namn i Malmö som används i rena bedrägerier då jag har god insyn i det men det är ju tyvärr olagligt varav realiseringar varken är eller kommer påbörjas.

Varning för off topic
Bara att inse vilken stad man lever i, var annars blir en 12-åring stannad av snuten som är ute och kör? Okej det kan ju hända var som helst, men med mamma och pappa i baksätet? Möjligen andra ställen också men om mamman då är efterlyst för att inte dykt upp för sitt fängelsestraff? Fortfarande kan det ju hända lite här och var men i detta fall flyr även pappan från snuten. Spåras upp med hund varav han hittas i en husvagn full med stöldgods. Det är då man säger "Välkommen till Malmö".
Källa

Inget ont mot Malmö då jag själv är uppväxt och bor här men faktum är att många bedrägerier av den sort som talas om har sin rot här. Ni gör rätt i att neka faktura mot vissa adresser, har själv fått saker hem jag inte beställt. Jobbig process med att polisanmäla bara för att skicka tillbaks en produkt, ser hellre att affären då ifrågasätter den beställning som "jag" gör från första början om något filter reagerar på beställningen.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017