FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Bakrund:
Jag har utvecklat ett verktyg i PHP & MySQL åt en förening att utvärdera och visa statistik över deras verksamhet. De har betalat en klumpsumma för hela programmet och det är betalt och levererat. Det finns ungefär 60 liknande föreningar i hela Sverige och flera har visat intresse för verktyget och vill att jag installerar ett hos dom. Jag har nu några saker jag funderar på: 1) Som jag ser det så äger ju den ursprungliga föreningen koden till verktyget eftersom det är levererat och betalat. Eller? 2) Om jag nu ska sälja samma program till andra föreningar ser jag inget annat än att ta samma betalt som jag tog till första föreningen? Man skulle ju kunna tänka sig att jag bara tar en mindre summa betalt eftersom jag redan utvecklat verktyget men det vore kanske inte sjysst mot den ursprungliga föreningen? 3) Jag har också funderingar på att utveckla ett universalt verktyg där alla föreningar kan logga in och använda där jag tar betalt månadsvis. Hur ska man tänka här? Man måste ju se till att få igen de pengar man har lagt ner på utvecklingen. Efter hur många år är rimligt? Det kanske inte är rimligt att räkna med att alla föreningar vill ha verktyget. Jag tror att kanske hälften, d.v.s. 30 stycken är intresserade. |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|