FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Byggde en ny liten sajt till en kund för en dryg månad sen (www.viktigast.nu) där kunden ville pusha lite extra för sin storsäljande produkt och samtidigt annonsera i olika medier.
Nuvarande banner kan ni se överst på dagens www.aftonbladet.se/halsa Först och främst köpte de in två veckor med formatet 765x90 pixlar på expressen.se under sektionen Hälsa (överst på sidan). Den första veckan har redan avverkats. 914 besökare på expressen.se/halsa klickade på bannern under dessa 7 dagar, varav 336 st av de som kom in på sajten registrerade sig för ett gratisprov av produkten. Alltså: 914 bannerklick på 7 dagar på expressen.se/halsa vilket gav 336 st registrerade gratisprov av produkten. Tillägg: Av någon anledning så var onsdagen extremt bra, drygt 300 klick, jämfört med runt hundra klick om dagen för övriga dagar. Onsdagen den 13 september bannerannonsering på aftonbladet.se under sektionen Kropp & Hälsa. Formatet var Triple Widescreen, dvs 250x360 pixlar, som ligger ute till höger om aftonbladets content. Tilläggas ska att denna syntes överst av alla dessa "högerbanners". Under dessa knappa 24 timmar klickade 371 besökare på bannern. Av dessa registrerade sig 114 personer/besökare för gratisprovet av produkten. Alltså: 371 bannerklick på 24 timmar på aftonbladet.se/halsa vilket gav 114 registrerade gratisprov av produkten. Tillägg: Observera att detta var en onsdag, som verkar vara en bra dag, jämför med expressenbannern nämnd ovan. I fredags (15/9) återigen bannerannonsering på aftonbladet.se under sektionen Kropp & Hälsa. Formatet var Panorama, dvs 980x120 pixlar, som ligger överst på aftonbladets sida. Under dessa 24 timmar klickades det 123 gånger på bannern och endast 23 personer registrerade sig för gratisprovet av produkten. Alltså: 123 bannerklick på 24 timmar på aftonbladet.se/halsa vilket gav 23 registrerade gratisprov av produkten. Idag (18/9) ligger bannern ute igen, samma som i fredags, dvs Panorama 980x120 pixlar och det ger inte alls bra respons. Något bättre än i fredags dock. Till och med kl 20:13 så har idag 125 besökare klickat på bannern och 33 av dessa har registrerat sig för gratisprovet av produkten. Kan man dra några slutsatser av detta? Min kund är väldigt missnöjd med utfallet, eftersom det inte är direkt billigt att ha dessa banners på expressen.se och aftonbladet.se. Är onsdagar bättre dagar för banners? Surfar fler folk på onsdagar? Varför så mycket folk första dagen på aftonbladet med mindre banner än dag två och dag tre med större banner? Är det så många återkommande besökare till aftonbladet.se/halsa att många redan har klickat på bannern? Är expressen bättre än aftonbladet vad gäller banners eller är det tvärtom? Kan det stämma som aftonbladet sa till kunden: 300 000 unika besökare per dag på avdelningen Kropp & Hälsa, dvs aftonbladet.se/halsa? (Den siffran tycker jag känns överdriven, eller så kom min kund ihåg felaktigt). Ja, ni som har statistik eller erfarenhet av detta, ni får jättegärna skriva här eller höra av er via PM så att jag kan ge min kund ett bra svar. Även om det inte är jag som ligger bakom det här, så har jag ändå producerat banners. Så som bannern ser ut idag såg den inte ut på expressen.se första gången, numera är bannern mycket tydligare (svart bakgrund med tydlig vit text ovanpå) allt på kundens begäran efter att ha frågat runt och folk eftersökte lite mer tydlighet vilket de tyckte med vitt på svart. Usch... det var mycket text, hoppas ni orkade läsa hela ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dagstidningar är sämst att annonsera på. Jag annonserade i AB förut och kunde räkna antalet klick per dag på en hand. Annonsera på mer tema/bransch inriktade sidor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Intressant läsning, men tyvärr har jag ingen erfarenhet.
Får man fråga vad dessa annonser kostar att ha? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Aftonbladets annonsweb är nere just nu men här har du expressens prislista
http://annonswebb.expressen.se/pdf/Prislis...ssen_host06.pdf Medianet som köptes för 100 mille enligt en nyhetsartikel här på WN idag säljer en del av annonsutrymmet på AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack Robertsson!
Dock har vi fått indikationer (dock från vårt grannland Norge) att det är precis tvärtom. Så det kan vara rätt intressant att bena ut hur det ligger till. Är det några fler som erfarenheter att dela med sig? Vore guld värt för mig, min kund och garanterat även er om vi hade kunnat få upp lite mer erfarenheter och info angående detta ämne ![]() Som sagt ovan, aftonbladets annonswebb är nere för tillfället, men jag har ett par priser nedskrivna: Panorama 980x120 på förstasidan en dag: 127 000 kr Trippelwidescreen 250x360 på förstasidan: 97 000 kr Sen faller priserna för hur mycket mindre populära undersidor bannern ligger på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan även nämna att jag även annonserat på DN.se och inte heller det var en kioskvältare...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hehe... det är ju kioskvältare vi vill ha
![]() Får man fråga inom vilket gebit/bransch du annonserade? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kan tänka mig att kvälstidningarna har väldigt skiftande trafik och kvalitet.
Har dom haft dåliga nyheter på siten så minskar trafiken även till andra områden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men nu har det ju egentligen inte varit dåliga nyheter. Valet borde ha bidragit till att besökarantalet är högre... eller de besökarna kanske fastnat på valsidorna och förstasidan?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ingen annan som har kommenterar och/eller erfarenheter?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|