Kom ihåg mig?

Domännamn - Byte av administrativ kontaktperson

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-19, 19:25 #1
candlestick candlestick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling

Hej!

Jag har idag en domän regsitrerad via ett mindre seriöst Webhotell. Jag vill byta hanteringen av domänet till Loopia så att jag slipper att ha göra med det gamla webhotellet.

Loopia skriver till mig att jag måste se till att jag står som "Administrativ Kontaktperson" för att de skall kunna sköta det.

I kontraktet hos det gamla hotellet som jag har godkänt vid köp står det:
Citat:

Domännamn som beställs tillsammans med abonnemang registreras alltid med Kund som ägare enligt uppgifter som anges vid beställning. ***** förbehåller sig rätten till att stå som administrativ, teknisk och/eller faktureringskontakt.

Jag har mailat det gamla webhotellet och bett dem ändra om mig till administrativ kontakt. De har inte svarat på mailet. Har försökt att ringa dem och det mesta andra för att komma i kontakt.

Vad skall jag göra nu?
Finns det några lagliga åtgärder jag kan vidta?

Det är en dotcom adress.

[PS kan hända att denna tråd tillhör domän forumet, mod får gärna flytta om han anser det .]
candlestick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-19, 21:48 #2
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Du har inte fått konto för att logga in och ändra DNS:er och sånna saker på din domän? I sånna fall kan du gå in på den och ändra alla uppgifter så dom stämmer med det som ska stå.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-19, 22:02 #3
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
I vissa fall kan man vända sig till registraren, dvs det företag som ditt webbhotell har registrerat domännamnet genom. Om du står som ägare till domännamnet så bör de kunna hjälpa dig att bli administrativ kontakt för ditt domännamn likaså.

Kontakta vår domännamnsavdelning på nytt och hälsa från mig så ska jag se till att vi gör det vi kan, och lite till, för att hjälpa dig med detta.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-19, 23:42 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Vissa registrarer skydar till varje pris sina ÅF, oavsett vad, vi hade ene kund som skulle flytta och köpt domänen genom ett företag som konkat och där ägaren flytt med en skatteskuld på ett par miljoner och vi kunde visa detta för regsitraren, men de vägrade likväl att släppa domänen. Detta är relativt ovanligt problem, men det händer...

Vilken registrar är det? Loopia borde kunna göra mer än bara be dig byta admin... Vi har bara misslyckats en gång, det var fallet jag nyss nämnde - det kräver bara envishet.
Oläst 2006-09-20, 01:06 #5
Nykomling

Nykomling

Tack för alla svar!

Jag var redan rädd att jag inte skulle få några som helst svar.
Citat:
Originally posted by Xamda+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Xamda)
Vilken registrar är det? Loopia borde kunna göra mer än bara be dig byta admin... Vi har bara misslyckats en gång, det var fallet jag nyss nämnde - det kräver bara envishet.
[/b]

Det kanske inte är så uppskattat att hänga ut webbhotells ägare enligt vissa trådar här.

Jag har använt ******* ** som namn för företaget i denna post.

Citat:
Originally posted by Acidflash@
Du har inte fått konto för att logga in och ändra DNS:er och sånna saker på din domän? I sånna fall kan du gå in på den och ändra alla uppgifter så dom stämmer med det som ska stå.
Just denna domän registrerade jag genom ******* **. Dessa har inte möjlighet att själv administrera domänamnen. Alla andra mina domäner har jag hos loopia och där är det ju väldigt enkelt att själv administrera dem.

<!--QuoteBegin--JonathanS

I vissa fall kan man vända sig till registraren, dvs det företag som ditt webbhotell har registrerat domännamnet genom. Om du står som ägare till domännamnet så bör de kunna hjälpa dig att bli administrativ kontakt för ditt domännamn likaså.

Kontakta vår domännamnsavdelning på nytt och hälsa från mig så ska jag se till att vi gör det vi kan, och lite till, för att hjälpa dig med detta.
[/quote]

I Whois så står ******* ** som egen registrerare om jag förstår det rätt . Så de är den enda jag kan kontakta om jag förstått det rätt. Annars, hur skulle man gå tillväga för att ta reda på det företag som har registrerat domännamnet åt mig?

Svaret jag fått från loopia verkar vara ett standardsvar kopierat från en mail-mall eftersom jag fått exakt samma fras 2 gånger när jag bett om råd. Men jag skall hälsa från dig

I framtiden kommer jag sköta alla domäninköp genom loopia, aldrig haft problem med domännamn där.
Oläst 2006-09-20, 16:58 #6
Nykomling

Nykomling

Hej!

Jag har nu varit i kontakt med mitt gamla Webhotell och de har helt enkelt missat mina mail. De har säkerligen mycket att göra för tillfället. Jag står nu som Administrative Contact, så att loopia kan ta över min domänhantering.

Tack så mycket JonathanS. Tack även övriga skribenter.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017