Kom ihåg mig?

Såg ett traumatiskt filmklipp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-15, 12:00 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

De senaste veckorna har jag inte varit mig själv efter att jag råkat se ett filmklipp på råttor som dödade och åt upp en katt. Jag tänker på min flickväns kramkära katt och känner hur det skär i hela kroppen att inte kunna stänga av detta i mina tankar. Att stänga in en katt i en bur med råttor bara för att se vem som vinner tycker jag är rent onödigt djurplågeri. Tycker istället man skulle stänga in de som arrangerade detta. Vad får man ut av det här? En läxa att livet är grymt och att starkast överlever? Det visste nog 99.9% av alla som skulle till att se filmen så vad är det för mening med att visa det mer än orsaka illamående. Det värsta är att ibland så framgår det inte vad det är för små virusklipp och beblandas med filmklipp man vill se. Så de flesta här har nog sett något liknande klipp någon gång skulle jag tro.

Vad är din åsikt kring detta?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 12:36 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Jag gjorde misstaget en gång att jag kollade på en video från Iran(?) där de stenade ihjäl en person (huruvida det var en kvinna eller man vet jag inte, de hade satt en påse över huvudet).

Tyvärr är jag inte troende men man hoppas ju ibland att vissa människor förpassas till helvetet efter döden.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 12:46 #3
Worm Worm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Worm Worm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
andla; Länk?

Personligen tycker jag inte att det är vidare hemskt, det som du beskriver. Liknande saker kan ses på Animal Channel varenda dag och ditt inlägg gör mig mest intresserad av att få se denna evolutionens kamp (ja, jag är en blodtörstig jävel ).

Det hela kan iof sig ha att göra med att jag är totalt osympatisk inför djur och anser inte att en miljard kramkära katter kan värderas i närheten lika högt som ett människoliv.

Att se människor stenas till döds är därför något helt annat, och bör enligt min mening absolut inte visas upp. Nog önskar vi alla att Internet ibland var censurerat...
Worm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 12:47 #4
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Spindel@Aug 15 2006, 12:36

Tyvärr är jag inte troende men man hoppas ju ibland att vissa människor förpassas till helvetet efter döden.
Men jag är troende så jag kan önska det åt er
nudie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 12:52 #5
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Ja, fick ett "tips" om en film en gång... När jag öppnade upp den visade den avrättningen av en av amerikanerna i Irak som skedde under en period...

Äckligt var det, men det är inte värre än att se när djur utsätts för grymheter..

Det finns ju tyvärr människor som njuter av detta lidande och någonstans finns det en marknad för detta. Otroligt, men sant... Det svåra med att få tag på dessa människor är väl också att det är en mycket sluten krets som sysslar med det. Dom vet väl sin status i samhället och när dom åker dit så skall dom vara tacksamma att det är polis och inte oppositionen som får fatt i dom!.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 13:27 #6
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Originally posted by Worm@Aug 15 2006, 12:46
Liknande saker kan ses på Animal Channel varenda dag
Menar du Animal Channel eller Animal Planet? När kan man se hur man experimenterar genom att stänga in flera djur i en bur och se vem som lever längst på den här tv kanalen? Att djur dödar varandra för att få mat eller försvara sig i naturen är helt naturligt men det här låter som något helt annat, där man riggar det.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 14:03 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag har inte sparat länken eller kommer heller inte ihåg var jag hittade den. Även om jag hade den så skulle jag inte posta den här. Vill filtrera bort dessa klipp och uppskattar om andra gör det också.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 14:42 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad

grazzy grazzy är inte uppkopplad

Jag tror jag har sett nån liten snutt av den där skiten också (ser rätt mkt sånt i "tjänsten" tyvärr). Det finns ju ett antal svenska länksidor som lever på att länka till sånt där... blandat med porr, stripvideos på småungar med cams.

Filtrera bort.. mja? Det handlar väl mer om att man blir lite luttrad, själv har jag en stor respekt för att klicka på okända länkar på webbplatser jag inte är bekant med. Det finns tex ett halvstora svenska länksidor jag inte nämner här som ofta har en hel del riktigt äckliga grejer på sig. Vissa av dem märker ut det som stötande/äckligt - men likförbannat så länkar de till det.

Som ett litet exempel på den "trust" som en webbägare får;
För ett par år sen så postade Roger på buzz (buzz.bazooka.se) en länk till en fakad SJ-automat med inflikad goatse.cx-bild, själva bilden syntes knappt och var en mycket liten del av hela bilden. Nu tycker man ju nästan att "alla" som surfar runt på lite suspekta sidor borde nån gång ha sett goatse.cx-bilden, det är ju snudd på en internetklassiker. Meeen, det var fullständigt uppror i stackars Rogers kommentarer på grund av att hans besökare förväntade sig att slippa dylikt innehåll på Buzz.

Det finns en moralisk poäng i det, som webmastrar har vi ett ansvar mot våra besökare; att inte posta länkar/material som kan vara stötande för den tilltänkta målgruppen. Vi får ett ansvar att inte lura besökarna till att titta på saker de inte vill se (det märker jag ibland på min sida också, ibland går jag över gränsen då jag lite ofrivilligt egentligen håller mig till en "snällare" nivå än vad jag personligen tycker är som roligast).

Sen så måste man ju som användare ta ansvar själv och inte klicka på allting som dyker upp i mail, icq och så vidare för att slippa se skiten.

Du har inte berättat hur du fick länken andla, men jag kan väl rekommendera att du säger åt personen som gav den till dig att du inte uppskattar detta. Om det var en länk du klickade på på en webbsida, så, ja. Då kan du ju aktivt ta avstånd från den webbsidan genom att inte längra besöka den. Ang. ångesten över att ha sett den så går det ju över efter ett tag. I alla fall för mig. Ät en glass i solen eller nåt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 14:52 #9
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Finns massor av sånt äckligt. Till en början så sitter det ganska länge, sedan blir man avtrubbad. Finns inte så mycket som äcklar mig längre. Lite trist.

Det är ändå inget jag ser frivilligt, utan det är mer så att kompisarna visar mig dessa filmer.
Oläst 2006-08-15, 14:59 #10
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Ja, visst kan man många gånger själv avgöra vad man vill titta på, men det skrämmande med denna tråd är väl att sådant där skräp verkligen tilltalar en liten grupp människor.. Utan dessa så skulle inte djuren tvingats till de mest avskyvärda...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017