FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
jag håller på att fila på en sajt och undrar hur folk har löst det rent tekniskt för att förhindra att folk ska kunna rösta flera ggr på samma sak. Det jag kom att tänka på skulle vara att man sparar undan besökarens ip antigen i en tabell, men det känns som ett dåligt alternativ. Ett bättre skulle vara att sätta en variabel i session? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I många fall är det nog sessioner eller cookies.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En session dör ju så snart webbläsaren stängs. Det skulle betyda att man bara behöva stänga sin webbläsare och sen dra igång den igen för att kunna rösta på nytt.
En cookie är nog bättre i så fall alt. en kombination av en cookie och en db lösning om det är väldigt känsligt och man vill ha lite fler möjligheter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror ju på hur avancerad man vill vara...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Beror på just hur viktigt det är för dig att förhindra detta, session funkar, cookie lika så. Inget är felsäkert. Sessions dör snabbt, Cookies går att tömma. Även IP byts..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Det bästa torde väl vara att kräva medlemsrättigheter för att rösta.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det säkraste är förstås att kräva medlemsskap med inloggning (även om en inbiten bedragare kan skaffa fler konton under falsk identitet...)
Du bör fundera på hur viktigt det är att man inte kan rösta fler gånger. Du vill ju exempelvis inte råka ut föra att det inte går att rösta flera gånger från en offentlig dator på exempelvis ett internetkafé (många olika användare men samma ip-adress). Även med Cookies får du problem här. En möjlighet är exempelvis att spara i en kaka med expiry på t ex en timma, då kan man åtminstone inte rösta igen omedelbart vilket avskräcker de flest slentrianfuskare. Däremot finns det ju då en risk att din kompis som också vill rösta inte kan eftersom du just har röstat. IP-adress är nog det mest trubbiga (och dåligaste) sättet att förhindra röstningsfusk eftersom många personer kan gömma sig bakom en ip-adress och omvänt, en del byter ofta ip-adress med sin internetuppkoppling etc. En session eller cookie med kort expiry kan fungera någorlunda. Om du vill vara mer säker så blir du tvungen att kräva inloggning. Jag skulle nog använda en kaka med expire på 15 min. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Får tacka för många och givande svar. För just den sidan som jag håller på med för tillfället är det inte hela världen om någon kanske röstar 5 ggr istället för 1. Huvudsaken är att personen inte ska kunna rösta 100 ggr under en kort tidsrymd. Så det lutar åt att jag kommer att använda mig av sessions eller cookies med en kort levnadslängd.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|