FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag undrar om någon kan förklara för mig hur man uppskattar bandbreddsåtgång för en site? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du en webserver på en 8/0,8Mbit lina och har 8 användare samtidigt som surfar på den så delar dem på 0,8Mbit av bandbredden.
...eller hur menar du? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Uppskatta antalet besökare per dag. Multiplicera antalet besökare med totala storleken. Då får du veta hur mycket data det kommer skickas under en dag för bara den ena sidan. Gör likadant på alla undersidor. Lägg ihop allt till en klump. Då får du veta hur mycket data hela din site kommer skicka ut under en dag. En dag har (24*60*60) sekunder. Dela datamängden (översatt till Mbyte*8 dvs Mbit) med antalet sekunder. Då får du snittvärde på kontinuerlig dataåtgång. Men beroende på vad det är för site, kan ju dina användare vara mer distribuerade över dygnet eller koncentrerade till en viss tidpunkt. Så du måste laborera med att öka resultatet för att klara peak tillfällen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Dessutom cachas bilderna på användarens dator i regel idag, vilket förstör din uträkning zoran. Så egentligen laddas bara bilderna en gång, såvida inte användaren trycker på uppdatera, eller inte stöder cachningen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har jag inte helt för mig så körs ASP, PHP script på servern och då behöver väl inte de räknas in på bandbredden?
kanske är ute å cyklar men har för mig att det är så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo det har du rätt i.
Men vi säger ett asp script som ligger på 50 kb skickar ju inte ut 50 kb html kod som behöver räknas in i bandbredden. kanske 10-20 kb av de 50 blir html kod |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Edit: fel ord, dock på rätt plats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kod:
<table> <% for ( String line: object.getLines() ){ %><tr><td><%=line%></td></tr> <% } %> </table> /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|