FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tidigare så har jag alltid börjat att designa hela sidan i PS och sedan slice'at den och därefter lagt kodat sidan och lagt in bilderna i divar osv.
Är det kanske smartare att börja koda sidan och skapa alla dess funktioner först? Jag har börjat läst lite ASP och sedan hade jag tänkt att göra en blogliknande sida med lite nyhetsscript m.m men då är frågan om man ska börja med att designa men blir det inte mer begränsning då sen när man ska stoppa in koden? För övrigt så har jag en känsla i mig att jag vill få all design klar först och sedan stoppa in koden men som sagt, sidan blir ju ganska begränsad då kanske. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Många anser att den faktiska applikationen ligger i databasen, resten är bara ett sätt att presentera den. Så ofta så börjar jag med databasen, det är för mig ett bra sätt att "få ner" ideér om funktioner rakt in som tabellform (nåja, lite svårt att förklara).
Däremot så måste jag varva med lite layout ibland för att hålla inspirationen på topp. Speciellt i projekt som man vet kommer att ta lååång tid att färdigställa är det smart att vänta med layouten till sist (och bara köra med fula simpla sidor så att funktionerna på sidorna fungerar iaf), annars så tenderar jag bara att byta layout i slutet iaf, vilket då har skapat dubbelarbete. Men som sagt, så fungerar jag. Tror det är bra iaf att pendla mellan olika saker hela tiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Brukar börja med en enkel skiss på papper hur jag (ev kunden) tänkt sig designen.
Kodar därefter (tja kodar och kodar kör html), testar designen under processen med hjälp av enkla bilder bara för att få ett begrepp hur det kommer se ut som färdigt. Precis som Robert väntar jag med den färdiga designen till sist. Det dyker nästan alltid upp saker på vägen som gör att det blir lite avvikelser från det man tänkt sig från början. Köra en färdig design i PS är säkert enkelt och praktiskt men om man inte är 100% säker på att det kommer fungera eller det kan bli ändringar är det inte så bra. Just nu håller jag på med en sida där jag gjorde allt klart i PS först, bara för att upptäckta efter ett tag att det skulle bli för knöligt att få ihop den i slutändan. Så nu blir det att köra på det gamla vanliga sättet igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag brukar börja med att göra en sida med en grå bakgrundsfärg och testa alla funktioner som ska med. Oftast börjar jag med admindelen, login, mm sen databasen är klar
Det var så länge sen jag gjorde en sida i ren html att jag inte är riktigt säker på hur man ska börja, skulle tro att jag skissar på papper först. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så det brukar alltid sluta med att jag gör en dummy direkt i html. När jag får det som jag vill brukar jag implementera logiken, som är färdig sen tidigare, i designen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med om att en hårdkodad dummy i HTML är en mycket bra väg. Gör detta och visa ev. kund eller andra som kan ha åsikt (var dock försiktig att visa för "fel" personer, dvs om det är en kundbeställd sajt och då inte visa nåt som kan läcka till konkurrenter)
Att göra det enkelt och få feedback från kund. Göra fler små ändringar, feedback från kund,.....osv. Att involvera kunden tidigt samt under hela utvecklingsprocessen är grymt viktigt för att kunden skall få det dom egentligen vill ha och att vi kan leverera. Man kalla detta arbetssätt för "the agile approach"... läs mer på http://agilemanifesto.org/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok.
Eftersom jag bara har kunskaper i css,html,xhtml och PS så känns det ganska logiskt att börja i PS och eftersom jag tycker det är roligast att designa så blir det lätt så också ![]() ...men nu då om man börjar koda i ASP så kanske det blir svårt sen att stoppa in den koden men det kanske fungerar det också. Alla gör väll olika antar jag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|