Kom ihåg mig?

Abusekontroll på IP-nivå

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-03, 17:00 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Försöker stävja återkommande besökare som tycker det är kul att förstöra och sabotera genom att bete sig illa i forum/chat etc etc.

Någon som har en känsla av hur många som i praktiken byter IP-adress "dagligen"!? Jag pratar om främst privata besökare.

Det jag funderar över är hur meningsfullt det är att spara (och blocka) IP adresser från besökare över längre tid än ett dygn.

Hur gör ni andra ??
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:06 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004

Att byta IP på en DSL-lina är inte svårt.
Ryck nätsladden ifrån modemet i c:a 20-30min så har man en ny IP.

Det krävs inte så mycket.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:07 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har en känsla av att de allra flesta får adresser i samma c-nät åtminstone. Givetvis finns det fortfarande personer som sitter med modem, men det bör ju bli färre.

Däremot kanske det är internetcaféer och liknande som används. Kanske kan du införa förbud mot att registrera sig från vissa adresser, men tillåta inloggningar därifrån.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:10 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Ett sätt är väl identifera besökaren på mer än bara IP, exempelvis vilken webbläsare, har personen några specefika tjänster/portar öppna? Svarar dom med någon specefik info?

Isåfall lättare känna igen personen i vissa fall, men finns ingen bra lösning som fungerar utan mer att man får bygga saker som känner igen mönster och likheter.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:11 #5

Citat:
Originally posted by jonny@Apr 3 2006, 17:07
Jag har en känsla av att de allra flesta får adresser i samma c-nät åtminstone. Givetvis finns det fortfarande personer som sitter med modem, men det bör ju bli färre.
Inte jag, jag får ip-addresser ifrån 3-4st olika c-nät.
Sitter på BBB och alla datorerna jag har här ligger i olika c-nät :/
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:20 #6
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Apr 3 2006, 17:10
Ett sätt är väl identifera besökaren på mer än bara IP, exempelvis vilken webbläsare, har personen några specefika tjänster/portar öppna? Svarar dom med någon specefik info?

Isåfall lättare känna igen personen i vissa fall, men finns ingen bra lösning som fungerar utan mer att man får bygga saker som känner igen mönster och likheter.
Hej,
Fattar inte riktigt hur du menar här. Tycker du att jag ska scanna portar på mina besökare !? - lär inte vara så poppis - eller missförstår jag dig ?

Om en person kan komm in på en ny IP är det ju meningslöst att matcha på webläsare !?
Jag kan ju inte för varje ny besökare scanna efter besökare som haft samma webläsare och dra någon som helst slutsats av det ??
Cookie kan jag ju använda men det är ju givetvis buslätt att radera den.

Nu tror jag inte att de flesta av besökarna är så tekniskt avancerade - så jag tror att Ip koll räcker ganska långt.
Visst är det så att många ADSL abbonnemang i praktiken ofta ger samma IP, dvs den återanvänds oftast även om det givetvis inte är någon garanti på det. Eller är det något jag drömt att jag läst någonstans... ;-)
Oläst 2006-04-03, 17:26 #7

Vad jag menar är att du ska kontrollera endast blacklistade IP för se om det är samma person igen eller om det är en ny vettig besökare som fått den IP.

Även kanse hitta ett mönster på besöksbetende för vissa personer, vettiga personer kanske gör så medans en som endast ska ställa till skit endast gör så.

Ang IP så beror det hur du ställer in DHCP servern, och är beroende av MAC adressen. Så byter du den får du nytt IP.

B2 som exempel brukar väl alltid ge nytt IP?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 17:47 #8
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
zpD zpD är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2005
Jag skulle skapa en tabell med blockade IPn och sedan kräva moderator validering på inlägg från dessa IPn, och samtidigt notera varje godkänt inlägg och öppna upp ett IP efter t.ex. X antal godkända inlägg. Du kan självklart stänga av IPn helt om någon misskött sig grovt - bättre att ha en tjänst där 10 schyssta personer inte får åtkomst, än en tjänst där barn får läsa väldigt stötande saker.
Dock lite svårare på en chatt då validering innebär att hela funktionaliteten försvinner.

Ett mycket bra sätt att minska stötande inlägg är att på något sätt bygga värde i kontot, t.ex. "Lisa har vari medlem i 530 dagar, hon är PRO medlem" - för att öka förlusten vid förlorat konto, och därav minska risken för abuse.
zpD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-03, 18:49 #9
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by zpD@Apr 3 2006, 17:47
Jag skulle skapa en tabell med blockade IPn och sedan kräva moderator validering på inlägg från dessa IPn, och samtidigt notera varje godkänt inlägg och öppna upp ett IP efter t.ex. X antal godkända inlägg. Du kan självklart stänga av IPn helt om någon misskött sig grovt - bättre att ha en tjänst där 10 schyssta personer inte får åtkomst, än en tjänst där barn får läsa väldigt stötande saker.
Dock lite svårare på en chatt då validering innebär att hela funktionaliteten försvinner.

Ett mycket bra sätt att minska stötande inlägg är att på något sätt bygga värde i kontot, t.ex. "Lisa har vari medlem i 530 dagar, hon är PRO medlem" - för att öka förlusten vid förlorat konto, och därav minska risken för abuse.
Bra tankar. Ska skissa på något åt det hållet.
Oläst 2006-04-03, 22:29 #10
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Jag har haft samma problem som du då jag driver ett community. Jag har tagit upp frågan tidigare här på WN och fick rätt så kloka svar, dock inget som är klockrent. Ett förslag var att låta medlemmar skicka in ett betal-SMS för att aktivera sitt konto. Det fungerar jättebra om man tänker på att man får mycket stor kontroll över medlemmarna och kan blockera vid abuse genom att svartlista mobilnummer. Stora nackdelen dock är att antalet tillströmmande medlemmar minskar rejält. Tyvärr.

Jag har även upplevt att de jobbiga typerna tyvärr vet exakt hur man byter IP-adress och är mycket jobbiga att bli av med. Jag är nyfiken på hur de stora sajterna såsom Lunarstorm gör. Någon som vet eller kan tillägga något tips?
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017