FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Den har frågan har varit uppe förut, men blev aldrig besvarade.
Jag har läst konsumentverkets rekommendationer och regler, men skulle vilja fylla i några frågetecken. Jag undrar vem som står för porto och frakt när kunden ångrar ett köp? Returfrakten står kunden själv för enligt distansavtalslagen (gäller vid försäljning via postorder eller Internet, men inte via telefon och hemförsäljning). Men hur ligger det till med fraktkostnaderna för att skicka paketet till kunden? Vi tar ut 79 kr i frakt och normalt kostar det oss lite under 100 kr att skicka ett paket inkl postförskott. Kan vi kräva att kunden står får våra omkostnader, eller måste vi acceptera att varje retur kostar oss pengar? Scenariot ser ut som följande. En kund beställer produkter (Summa 700 kr inkl frakt). Av dessa 700 kr är 79 kr frakt och postförskott. Egentligen kostar det oss 100 kr att skicka paketet, men vi subventionerar en del av fraktpriset. Kunden löser inte ut paketet utan meddelar oss ganska snart att denna ångrar sitt köp. Det enda kunden behöver göra är att gå till sitt utlämningsställe och be dem returnera paketet till oss. Så långt är allt frid och fröjd. Men den stora frågan är då om jag enligt lag har rätt att kräva min kund på ersättning för frakt? Det blir enligt mig en lite märklig situation. Jag vill inte stå för kostnader som uppstår på grund av en velig kund (har haft en som ångrade sig 3 gånger på raken!). Samtidligt så verkar det orimligt att jag ska fakturera kunden för frakt på en vara som han/hon aldrig nyttjar. Så vad gäller om kunden väljer att returnera ett outlöst postförskott till oss? Vem står för frakten? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det enda man egentligen kan debitera kunden för är materialåtgång i samband med försändelsen (emballage). Dock är hela lagen fruktansvärt luddigt skriven och är i kraftigt behov av en uppfräschning. Hittar tyvärr ingen länk med denna informationen just nu, men den finns som sagt i skriven form. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ringde den kommunala konsumentvägledaren i idag (konsumentverket själva besvarar tydligen inga frågor). Han kunde inte svara på någonting säkert. Men han ansåg att det inte fanns något stöd i distansavtalslagen som gjorde att jag inte kunde fakturera kunden kostnader för frakt. Han menade att eftersom det inte stod omnämt så var det upp till mig och kunden att avtala om. Och eftersom det står i våra leveransvillkor att kunden står för porto vid retur, så var det ok.
Nu var han inte säker på någonting. Men han menade att inte så mycket kunde hända om det visade sig att jag inte fick gör på det här viset. Jag vill natruligtivs ge mina kunder en bra service, så förmodligen kommer jag inte kräva ersättning ändå. Men vissa "kunder" är så besvärliga att man tillslut vill ge tillbaks med samma mynt. Alla verkar inte förstå att även ett företag måste tänka på plånboken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vill minnas att lagen säger att tjänster som påbörjats inte betalas tillbaka. Frakt är väl ändå en påbörjad tjänst? Det är min tolkning av lagen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frakt är i det här fallet till och med en utförd tjänst.
Kunden bör stå för hela fraktkostnaden så länge varan är korrekt och överenstämmer med kundens beställning. För outlösta paket är det väl brukligt att debitera en avgift för omkostnader?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Konsumenten har rätt att få tillbaka fraktkostnader för att ta emot varan, men inte för att skicka tillbaka.
Exempel: Kund ångrar sig och skickar tillbaka varan. Näringsidkaren kan inte bara ersätta vad kund betalat för varan, utan måste även ersätta fraktkostnaden till kunden. De kostnader som kunden har haft för att skicka tillbaka varan ersätts dock inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |