Kom ihåg mig?

Distansavtalslagen och ångerrätt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-10, 12:25 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Den har frågan har varit uppe förut, men blev aldrig besvarade.

Jag har läst konsumentverkets rekommendationer och regler, men skulle vilja fylla i några frågetecken. Jag undrar vem som står för porto och frakt när kunden ångrar ett köp? Returfrakten står kunden själv för enligt distansavtalslagen (gäller vid försäljning via postorder eller Internet, men inte via telefon och hemförsäljning). Men hur ligger det till med fraktkostnaderna för att skicka paketet till kunden? Vi tar ut 79 kr i frakt och normalt kostar det oss lite under 100 kr att skicka ett paket inkl postförskott. Kan vi kräva att kunden står får våra omkostnader, eller måste vi acceptera att varje retur kostar oss pengar?

Scenariot ser ut som följande. En kund beställer produkter (Summa 700 kr inkl frakt). Av dessa 700 kr är 79 kr frakt och postförskott. Egentligen kostar det oss 100 kr att skicka paketet, men vi subventionerar en del av fraktpriset. Kunden löser inte ut paketet utan meddelar oss ganska snart att denna ångrar sitt köp. Det enda kunden behöver göra är att gå till sitt utlämningsställe och be dem returnera paketet till oss. Så långt är allt frid och fröjd. Men den stora frågan är då om jag enligt lag har rätt att kräva min kund på ersättning för frakt? Det blir enligt mig en lite märklig situation. Jag vill inte stå för kostnader som uppstår på grund av en velig kund (har haft en som ångrade sig 3 gånger på raken!). Samtidligt så verkar det orimligt att jag ska fakturera kunden för frakt på en vara som han/hon aldrig nyttjar.

Så vad gäller om kunden väljer att returnera ett outlöst postförskott till oss? Vem står för frakten?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 15:13 #2
gronback gronback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 49
gronback gronback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by Aidex@Mar 10 2006, 13:25
Den har frågan har varit uppe förut, men blev aldrig besvarade.

Jag har läst konsumentverkets rekommendationer och regler, men skulle vilja fylla i några frågetecken. Jag undrar vem som står för porto och frakt när kunden ångrar ett köp? Returfrakten står kunden själv för enligt distansavtalslagen (gäller vid försäljning via postorder eller Internet, men inte via telefon och hemförsäljning). Men hur ligger det till med fraktkostnaderna för att skicka paketet till kunden? Vi tar ut 79 kr i frakt och normalt kostar det oss lite under 100 kr att skicka ett paket inkl postförskott. Kan vi kräva att kunden står får våra omkostnader, eller måste vi acceptera att varje retur kostar oss pengar?

Scenariot ser ut som följande. En kund beställer produkter (Summa 700 kr inkl frakt). Av dessa 700 kr är 79 kr frakt och postförskott. Egentligen kostar det oss 100 kr att skicka paketet, men vi subventionerar en del av fraktpriset. Kunden löser inte ut paketet utan meddelar oss ganska snart att denna ångrar sitt köp. Det enda kunden behöver göra är att gå till sitt utlämningsställe och be dem returnera paketet till oss. Så långt är allt frid och fröjd. Men den stora frågan är då om jag enligt lag har rätt att kräva min kund på ersättning för frakt? Det blir enligt mig en lite märklig situation. Jag vill inte stå för kostnader som uppstår på grund av en velig kund (har haft en som ångrade sig 3 gånger på raken!). Samtidligt så verkar det orimligt att jag ska fakturera kunden för frakt på en vara som han/hon aldrig nyttjar.

Så vad gäller om kunden väljer att returnera ett outlöst postförskott till oss? Vem står för frakten?
I förarbetena till lagen står det faktiskt uttryckligen att säljaren ska betala tillbaka samtliga pengar köparen lagt ut (inklusive fraktkostnad)

Det enda man egentligen kan debitera kunden för är materialåtgång i samband med försändelsen (emballage).

Dock är hela lagen fruktansvärt luddigt skriven och är i kraftigt behov av en uppfräschning.

Hittar tyvärr ingen länk med denna informationen just nu, men den finns som sagt i skriven form.
gronback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 15:38 #3
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
Jag vill inte stå för kostnader som uppstår på grund av en velig kund (har haft en som ångrade sig 3 gånger på raken!).
Om personen beställer igen, så vänta med att skicka varan tills ångertiden har gått ut.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 16:38 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag ringde den kommunala konsumentvägledaren i idag (konsumentverket själva besvarar tydligen inga frågor). Han kunde inte svara på någonting säkert. Men han ansåg att det inte fanns något stöd i distansavtalslagen som gjorde att jag inte kunde fakturera kunden kostnader för frakt. Han menade att eftersom det inte stod omnämt så var det upp till mig och kunden att avtala om. Och eftersom det står i våra leveransvillkor att kunden står för porto vid retur, så var det ok.

Nu var han inte säker på någonting. Men han menade att inte så mycket kunde hända om det visade sig att jag inte fick gör på det här viset. Jag vill natruligtivs ge mina kunder en bra service, så förmodligen kommer jag inte kräva ersättning ändå. Men vissa "kunder" är så besvärliga att man tillslut vill ge tillbaks med samma mynt. Alla verkar inte förstå att även ett företag måste tänka på plånboken.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 16:50 #5
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Jag vill minnas att lagen säger att tjänster som påbörjats inte betalas tillbaka. Frakt är väl ändå en påbörjad tjänst? Det är min tolkning av lagen.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 17:19 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Frakt är i det här fallet till och med en utförd tjänst.

Kunden bör stå för hela fraktkostnaden så länge varan är korrekt och överenstämmer med kundens beställning.

För outlösta paket är det väl brukligt att debitera en avgift för omkostnader?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 18:55 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by vco-systems@Mar 10 2006, 16:38
Om personen beställer igen, så vänta med att skicka varan tills ångertiden har gått ut.
Distans- och hemförsäljningslag 1 kap

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en
vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot
varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en
tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-10, 21:00 #8
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
Konsumenten har rätt att få tillbaka fraktkostnader för att ta emot varan, men inte för att skicka tillbaka.

Exempel: Kund ångrar sig och skickar tillbaka varan. Näringsidkaren kan inte bara ersätta vad kund betalat för varan, utan måste även ersätta fraktkostnaden till kunden. De kostnader som kunden har haft för att skicka tillbaka varan ersätts dock inte.
shibaja är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 08:23 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by shibaja@Mar 10 2006, 22:00
Konsumenten har rätt att få tillbaka fraktkostnader för att ta emot varan, men inte för att skicka tillbaka.
Exempel: Kund ångrar sig och skickar tillbaka varan. Näringsidkaren kan inte bara ersätta vad kund betalat för varan, utan måste även ersätta fraktkostnaden till kunden. De kostnader som kunden har haft för att skicka tillbaka varan ersätts dock inte.
Och du grundar detta på vad?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 09:13 #10
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av shibaja
Konsumenten har rätt att få tillbaka fraktkostnader för att ta emot varan, men inte för att skicka tillbaka.
Exempel: Kund ångrar sig och skickar tillbaka varan. Näringsidkaren kan inte bara ersätta vad kund betalat för varan, utan måste även ersätta fraktkostnaden till kunden. De kostnader som kunden har haft för att skicka tillbaka varan ersätts dock inte.
Och du grundar detta på vad?
19 § 1 st. 1 men. ("vad konsumenten har betalat"). Se även 6 art. 2 p. 97/7/EG ("Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan.").
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017