FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan.
Att man ska använda sig av noframestaggen har jag förstått då man byggt ramsidor. Men...........Kan jag lägga in samma html där som finns i min huvudsida (startsida) eller kommer sökmotorn då att uppfatta det som dubletter och därmed bli irriterad på mig?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Lägg in allt som finns mellan body-taggarna inklusive body-taggen. Jag tror inte Google bryr sig om dubletter, speciellt då innehållet ligger under olika sidor. Däremot uppstår problemet med länkningen från Google om en av ramsidorna indexeras högre än själva ramen. När jag gjorde en sökmotoroptimering på en sait använde jag javascript för att dirigera om till indexsidan i de fall sidan länkats från någon annan sida än just indexsidan. Tycker man detta är för jobbigt kan man ju pröva med att lägga in följande tagg i headern på ramsidorna istället. <meta name="robots" content="noindex,nofollow"/> mvh /O. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, det första alternativet tycker jag låter som allra bäst med ett script som diregerar om endast ifall man kommit in på genom extern länk.
Har du nåt tips om var jag kan hitta ett sådant script? Enkelt med noindexn nofollow..men nackdelen blir ju då att dewm inte indexeras förstås. Stellan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fördelen, som jag ser det, med "noindex nofollow", när du lägger detta på alla ramsidor utom index-sidan, är att du slipper det eventuella problemet med dubletter samt att du slipper bekymra dig för att sökmotorn länkar direkt till någon av dina ramsidor. Du har ju innehållet som du vill att sökmotorn ska se mellan noframes-taggarna.
Om du har länkar inne bland dessa ramlänkar som eventuellt ska höja rankningen är det kanske att föredra "noindex follow". Javaskriptet som du efterfrågar ser ut så här: var p = window.parent.location.href; var s = window.self.location.href; if(p == s) document.location = "index.html"; Jag har lagt detta i en separat fil som anropas från de ramsidor som 'riskerar' att indexeras (om man inte vill använda "noindex nofoloow"). Funkar kalas i Mozilla, IE och Netscape på pc. Har dock inte testat det i macmiljö. mvh /O. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Skriv ny relevant text i noframes taggen. Bättre dessutom. Att ha med samma text två gånger är inget bra. Visst man kan ta med en del från startsidan, men merparten bör vara ny text.
Google vill ha unikt innehåll. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|