FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Företaget UnifiedRoot vill erbjuda namn på länder, företagsnamn eller påhittade ord som suffix till domännamn, istället för .com och .net.
En av de första registreringarna gjorde Amsterdams flygplats Schiphol. De betalar cirka 1 000 dollar plus en årlig avgift för namn som flights.schiphol och parking.schiphol. Läs mer... ------------------- Mitt svar? ÄNTLIGEN ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Kan sätta upp en root server med, så kan du få köpa din egen TLD för 800$ av mig istället *ironi* :P
Problemet är att alla måste användas deras root servers etc för att det ska fungera så är helt att lura folk. Att ta 1000$ för en sak som inte finns på riktigt globalt är verkligen att bli blåst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Lyckas inte komma in på den där sidan "parking.schiphol", trots att jag ställt in DNS och fått en grön bild på UnifiedRoots hemsida som kontrollerar ifall "man kommer åt hela Internet".
Tycker själva idén är ganska opraktisk då den lätt kan splittra Internet ifall något större företag, säg Google, får för sig att ge sig in på den här marknaden. Samma adress leder till 2 olika sidor beroende på vilken DNS du använder? Nej tack.. Däremot är det kanske inte lämpligt att ICANN har all makt över världens topdomäner men jag tror inte att anarki och laglöshet är rätt väg att gå, vilket detta påminner lite om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
bluff, ICANN kommer aldrig gå med på att ta in deras dns servrar, inte ens någon större ISP....1000$ bortblåsta, men schipoll flygplasten har lätt råd med att experimentera lite.
Undrar dock vad deras admins tänkte på? "hey, lets blow some cash away!" eller så har de varit på nån "café" innan de bestämmde detta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Intressant att IDG i fredags varnade för denna tjänst och idag gör man reklam för den istället.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Visar ju hur seriösa IDG är....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
kanske var det ett marknadsförings knep?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lagom roligt. Nu kommer det återigen dyka upp kunder med den här typen av domännamn som sedan undrar varför det inte fungerar.
De brukar bli så där lagom glada när de får veta att alla deras besökare måste ha en speciell plug-in i sin webbläsare för att kunna komma åt deras sida.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, tacka vet jag standarder som styr upp saker och ting. Då vet alla vad som gäller och energin kan istället läggas på utveckling av mer betydelsefulla projekt..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
ja, det är ju inte precis första gången nån försöker, för ett par år sen var det väl några ISPs som gick ihop och körde med något liknande...men ICANN kommer aldrig ge efter. Och jag tycker att det är bra att ICANN har kontroll över TLDsen, tänk om Göran och Chirac får gå lös på internet, var kommer vi vara då...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|