FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller på att skapa en tjänst på en hemsida. Tjänsten skall gå att testa gratis och fungera som en demonstration av vad det är man kan köpa. Nu är frågan, hur ska jag göra för att tjänsten inte ska missbrukas? Det jag vill förhindra är att man sätter en robot att ladda sidan om och om igen. Om en användare manuellt utnyttjar tjänsten 100ggr per dygn gör inte så mycket, det är som sagt robotarna jag vill ha bort.
Skulle i någon form vilja begränsa till låt säga maximalt 10 anrop per dygn. Vilka metoder finns, och vilka är bäst? Har funderat på några: 1) Logga ip-nummer i databas och endast tillåta 10 anrop per ip och dygn. 2) Bara släppa igenom webbläsare med cookie, och sedan lagra antalet anrop i cookien. Går ju lösa för den illvillige genom att deleta cookien om och om igen, men det är ju lite jobbigare, är nog dock enklast att implementera. 3) Bara släppa delar av tjänsten tillgängliga i demonstrationen. Detta är väl den säkraste metoden, men jag tycker att den är lite tråkig, då en stor del att värdet ligger just i att allt finns tillgängligt. Jag lutar just nu åt metod 2 just med tanke på det är robotarna jag vill stoppa. Idéer och förslag mottages tacksamt. |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|