FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Har reggat ett AB med mig som ensam ägare. Håller på med anmälan till Skatteverket (F-skatt och moms). Bolaget kommer bedriva konsultverksamhet av mig och jag kommer ta ut lön. Skall man då registreras som arbetsgivare? Från hjälptexten: "Registrering som arbetsgivare Den som betalar ut ersättning för arbete är att betrakta som arbetsgivare. Den som är arbetsgivare är skyldig att: - göra skatteavdrag vid utbetalning av lön, - betala in arbetsgivaravgifter och avdragen skatt till Skatteverket, - lämna arbetsgivardeklaration till Skatteverket (redovisa skatten och avgifterna), - lämna kontrolluppgift avseende bland annat betalningsmottagare, lönebelopp, innehållen skatt mm till Skatteverket. Innan bolaget första gången ska betala ut ersättning för arbete är ni skyldiga att inkomma med en anmälan till Skatteverket (det kan ni göra i denna del av e-tjänsten), så att bolaget blir registrerat i arbetsgivarregistret. När bolaget är registrerat som arbetsgivare får ni automatiskt de arbetsgivardeklarationer och den information som ni behöver för bl.a. redovisning och betalning av arbetsgivaravgifter och avdragen skatt. Som arbetsgivare ska ni redovisa den avdragna skatten och arbetsgivaravgifterna varje redovisningsperiod (varje kalendermånad) i en arbetsgivardeklaration. I samband med att redovisningen ska ni också betala in skatten och avgifterna på bolagets skattekonto. Huvudregeln är att både arbetsgivardeklarationen och betalningen ska vara Skatteverket tillhanda senast den 12:e i månaden efter utbetalningsmånaden. Med hjälp av länkarna i e-tjänsten kan ni hitta mer information om vilka regler som gäller för arbetsgivare." |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|