Kom ihåg mig?

Facebook-gillaknapp. Fundering...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-03, 15:34 #1
magnusmagnuss avatar
magnusmagnus magnusmagnus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2011
Flitig postare
magnusmagnuss avatar

Standard Facebook-gillaknapp. Fundering...

Hej!

Jag har precis gått "live" med en ny hemsida jag har gjort. Efter några minuter så adderade jag en Gillaknapp på sidan. Den visade såklart 0 st likes. Men efter vara cirka 2 minuter så har gillaknappen helt plötsligt 4 st likes!

Kollade trafiken och det vara bara jag själv som har besökt sidan.

Kan detta kanske vara en taktik från Facebook för att uppmuntra och sätta fart på aktiviteten för underlättande av nya likes skall bli av? Har läst några artiklar förr tillbaka då det visar sig att folk är mer hängivna att trycka Gilla om det redan är någon före som har gjort detta - man vill inte vara först, eller ensam om att gilla något :-)

Vad tror ni?
magnusmagnus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-03, 21:13 #2
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
Är knappen unik per sida, eller är det en knapp för hela sajten? Kan det vara så att någon klickat på knappen någon annanstans på sajten? Exempelvis du har vart själv på hemsida.se, men någon kanske likeat på hemsida.se/undersida?

Kan det vara så att knappen är kopplad till en facebooksida, och att du av någon anledning inte fick kontakt med facebook vid första sidanropet?

Visar knappen 4 likes varje gång du refreshar sidan nu?

Kan bero på mycket olika saker beroende på hur knappen är implementerad.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-04, 07:25 #3
magnusmagnuss avatar
Flitig postare

Flitig postare
magnusmagnuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
Är knappen unik per sida, eller är det en knapp för hela sajten? Kan det vara så att någon klickat på knappen någon annanstans på sajten? Exempelvis du har vart själv på hemsida.se, men någon kanske likeat på hemsida.se/undersida?

Kan det vara så att knappen är kopplad till en facebooksida, och att du av någon anledning inte fick kontakt med facebook vid första sidanropet?

Visar knappen 4 likes varje gång du refreshar sidan nu?

Kan bero på mycket olika saker beroende på hur knappen är implementerad.
Hej! Det är en knapp för enbart grund-URL:et. Gillar man på någon undersida så är det fortfarande hela sajten man gillar. Och sidan/url har ju inte funnits förut vad jag vet.

Men det som var lite skumt är att den var ju faktiskt nollställd vid starten. Och den är inte kopplad till någon grupp. Annars vet jag att gamla gilla eller bara postade länkar som har gillats för en hemsida i sin tur skapar likes vid implentering av en Gillaknapp.

En av mina sajter hade redan över 600 st likes när lade till gillaknappen.
Oläst 2014-05-04, 11:44 #4
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2010
Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av magnusmagnus Visa inlägg
Hej! Det är en knapp för enbart grund-URL:et. Gillar man på någon undersida så är det fortfarande hela sajten man gillar. Och sidan/url har ju inte funnits förut vad jag vet.

Men det som var lite skumt är att den var ju faktiskt nollställd vid starten. Och den är inte kopplad till någon grupp. Annars vet jag att gamla gilla eller bara postade länkar som har gillats för en hemsida i sin tur skapar likes vid implentering av en Gillaknapp.

En av mina sajter hade redan över 600 st likes när lade till gillaknappen.
Kan inte säga med 100% säkerhet att det är som jag tror, men vad jag har märkt så ökar "Likes" i "Like"-knappen på sidan - även när folk "Likar" att du "Likat" den webbplatsen på Facebook. Detsamma gäller när folk delar sidan som du sharat/likat.

Hoppas man förstår på ett ungefär
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-06, 08:53 #5
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Man måste älska dagens terminologi
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-06, 08:58 #6
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Kimppa Visa inlägg
Kan inte säga med 100% säkerhet att det är som jag tror, men vad jag har märkt så ökar "Likes" i "Like"-knappen på sidan - även när folk "Likar" att du "Likat" den webbplatsen på Facebook. Detsamma gäller när folk delar sidan som du sharat/likat.

Hoppas man förstår på ett ungefär
Det stämmer ganska bra, det är mer hur många som interagerat med sidan än klickat på like som anger antalet.
Här står alla delar som påverkar: http://www.bloggjakt.se/hur-beraknas...r-en-webbsida/
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-13, 15:49 #7
magnusmagnuss avatar
Flitig postare

Flitig postare
magnusmagnuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Det stämmer ganska bra, det är mer hur många som interagerat med sidan än klickat på like som anger antalet.
Här står alla delar som påverkar: http://www.bloggjakt.se/hur-beraknas...r-en-webbsida/
Jo det stämmer bra. Men saken är den att sidan var helt ny. Jag har inte berättat för någon eller likat den själv. Jag lade till funktionen och då hade sajten 0 st likes. 10 minuter efter så var det 4 st likes. Nu efter över en vecka så står den fortfarande på 4 likes då den inte har haft någon trafik.
Oläst 2014-05-13, 16:01 #8
Kimppas avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Kimppas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av magnusmagnus Visa inlägg
Jo det stämmer bra. Men saken är den att sidan var helt ny. Jag har inte berättat för någon eller likat den själv. Jag lade till funktionen och då hade sajten 0 st likes. 10 minuter efter så var det 4 st likes. Nu efter över en vecka så står den fortfarande på 4 likes då den inte har haft någon trafik.
Skumt då :/

Finns det botar som klickar kanske? Någon som vet? (Fast då borde väl kanske botarna behöva Facebook-konton, hehe)
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017