FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Innan du börjar läsa:
Det här inlägget handlar inte om att hyra en server eller var servern ska stå, för det är för min del i princip redan bestämt. Fokus ligger istället på om man ska investera i något färdigt ("märkesserver") eller bygga eget. Att jag inte överväger att hyra en server är för att jag just nu inte är så sugen på att binda mig i 18-36 månader till en och samma serverhall/företag. Nu till saken: Jag funderar alltså på om jag ska investera i en färdig rackmonterad server från exempelvis Dell (PowerEdge 750), HP (ProLiant DL140) eller Fujitsu-Siemens (Primergy RX100) alternativt om jag ska bygga min egen server. Jag har lång erfarenhet av att bygga ihop datorer och har även tidigare byggt ihop en egen rackmonterad server, men i det senare fallet rörde det sig då om server på 3U eller om det möjligtvis var 4U. Nu är jag ute efter något smalare. Helst inte "tjockare" än 2U (f.ö. så är de "märkesservrar" som jag nämner ovan på 1U). Fördelar med att skaffa märkesserver:
Nackdelar med att skaffa märkesserver:
Lite funderingar:
Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet när du bygger ihop egen kan vara värme problem, riktiga märkes rack servrar så sitter oftas minnes platserna åt samma håll som PCI just för kylningen ska fungera riktigt.
Vet dock var man kan få ihop billiga 1U servrar, då iform av barbone med 1U låda med moderkort och sedan stoppar du i resten själv. Kollade mycket själv först på Dells servrar, dom låg mycket billigare än alla andra på 1U Xeon etc. Men räknande på att ska du ha raid & hotswap eller mer minne så blir dom mycket dyrare. En sak många glömmer när dom ser Dells priset är att frakten är på 1.000. Vad jag räknar få ihop en P4 / 512 ram för är ca 8k inkl moms, upp till 9k inkl moms om du ska ha S-ATA hotswap. Och ca 11-12k inkl om du ska ha med Xeon med S-ATA hotswap. Vad som är viktigt tänka på är vad händer om "skiten" dör, är det värt ha en märkes server med service avtal innom 2 timmar utbyte? Eller blir det billigare köpa 2 "ihop" plock. Då en ihop plock kan du byta ut efter 5 min medans en märkes dator så är det 2-6 timmars inställelse tid för ett avtal du betalar. Det jag själv räknat på är att det blir mycket billigare att köpa dom barbone och plocka i det jag vill ha, och idom är det samma kvalitet som märkes servrarna. Att köpa märkes servrar är som att låta dom köpa in samma saker och sätta sitt namn och ta ut dyrare priser och erbjuda olika service avtal. Men du ska nog inte försöka köpa en 1U låda och sedan köpa dom billigaste budget moderkorten för 300 och sedan säga att det inte fungerar bra. Men du kan ju gå efter dom priserna jag vet, dock så är det via återförsäljare. Kan man lyckas få köpa dom direkt av tillverkaren så lär man få ner priset ännu mer. Vill du ha mer info om vad det är för servrar för det priset etc så kan du dra ett pm, för inte lust fylla forumet med massa specs på servrar. Även tjänar man att inte publicera var man köper dom via, om man själv har bättre inköppris än sina konkurenter så kan man pressa priserna mer för sina tjänster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Att du nämner "S-ATA hotswap" är onödigt. S-ATA stödjer hotswap "by default" och det är en utav fördelarna med S-ATA... [/OT] Känner några som har byggt egen 1U eller 2U. Han körde då med ett mini-itx (www.mini-itx.com) och där medföljer risercard också. Dock så sitter processorn fast i vissa moderkortet så skulle den eller moderkortet gå sönder så får man beställa ett nytt. Utbudet är inte stort iheller (www.mini-itx.com/store/) och det är inga "monster" maskiner iheller. Men mindre moderkort får man leta efter ![]() ![]() Dom verkar ha 1U's flänsar tillgängliga också. ![]() #EDIT1: Korrektion #EDIT2: Uppdaterade bild |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte minst bör du tänka på övervakning. De flesta märkesdatorer tycks ha någon from av extern processor som är oberoende av "servern" samt strömtillgången till denne. Oftast innebär det att servern har ett "kort" eller interface med egen strömförsörjning som kan ha egen IP-adress och som man kan komma åt för att köra lite diagnostik på servern. När det kommer till maskiner som inte står några meter ifrån mig tycker jag att det är jätteviktigt. Viktigare än att ha zillion Mhz på processorerna.
Jag är också säker i mitt byggande och har byggt flera datorer, men jag skulle aldrig ens tänka tanken att bygga ihop en server till mer än ett hobbyprojekt. Det kan bli tråkiga förseningar då. Tänk så här. En seriös företagare levererar inget till kund som inte är genomtestat. Dels funktionstestat men även testat ifall det skalar, driftsäkerhet osv. Så, ska du bygga din server så ska du helst funktionstestat allt. Därefter är det bra ifall du även ha kört samma uppsättning under längre period så att du kan utesluta värmeproblem, elkomponentfel, osv osv. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har praktiserat på ett företag under cirka ett halvårs tid. Och dom körde med enbart Dell servrar. Bland annat ett full skåp med bara 1us servrar. Men hade jag varit du så hade jag kört på Dell´s server. Det är inga problem att köpa ram eller cpu och stoppa i i en dell server problemet är att supporten osv inte gäller om det inte är köpt ifrån dell.
Skulle jag köpa en server som ska stå som webserver eller liknadne så hade jag köpt en märkes server. komponenterna är testade med varandra. Kompabilitets problem osv minimeras. Och sen känns det faktiskt tryggare att ha en märkes server. / Tommy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Jag har byggt ett antal 1U servrar själv och det är en hel del saker att tänka på. Moderkortet. I dagsläget så verkar det vara problem med att få tag på ett moderkort som har rätt ATX standard. Många moderkort har Ljudkontakt och den är stående på nyare moderkort. Dessa passar inte i alla typer av 1 U lådor. Det går att knipsa av kontakten om du inte ska använda ljudet men det är inte något som jag rekomenderar. CPU-fläkt. Det finns några märken på fläktar som fungerar till 1U lådor men det är knappt att dom klarar av att kyla processorn. Välj en som är helt i koppar, ( dyrt ). Vi har slutat att köpa delar då det tar mer tid att hitta passande komponenter än att köpa en märkes datorer. Vill du komma undan lågolunda billigt så finns det Barebone 1U. t ex supermicro som går att få i en uppsjö olika konfigurationer för under 10 000 kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Precis som jag sa att man ska köpa barbone och bygga ihop, Intel säljer även barbone med Xeon & P4 och blir mycket billigare att köpa det än märkes server då det är precis samma sak. Enda dom har gjort är att satt sitt märke och högre pris. Du kan ju knapast säga att en barbone från Intel har hårdvaru problem.
Sedan ang det med övervakning så är det en standard som IPMI och liknande som finns nästan i alla "riktiga" server moderkort så är oftast inget special från just "märkes" leverantören. Dock vissa "remote card" är lite special tillverkade men fungerar ofta bra i vilken server som hellst även finns det "fristående" modeller av dom korten som inte är låst till en tillverkare. Dock blir minnet dyrare om det behövs REG ECC, än bara köpa ett "vanligt" ECC minne. Har dock några DELL servrar själv, skulle jag köpt minnet direkt från DELL skulle det gått på ca 2300 exkl moms + några hundra i frakt. Köpte Kingston istället och kom ner i pris 1800 inkl moms och frakt ca. Fortfarande många % dyrare än "vanliga" ECC minnen. Dyrt med koppar kylning för 1U? Nej inte så några hundra bara. Fast beror ju på vad man kallar dyrt. Att köra mini-itx blir ingen stabil miljö om det kräver lite kraft i servern och mycket minne. Sedan förstår inte jag vad du menar med S-ATA hotswap är onödigt, S-ATA stöder hotswap från början ja precis som SCSI. Om det sitter i någon raid, men hjälper inte så mycket om du måste stänga ner server skruva upp den och byta disken. Just derför man bör köpa en server som har hotswap "kassetter" för diskarna för kunna byta utan downtime. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nja, räknar man arbetet, bristande support, risker, så är det inte värt. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Under 10k, då säger jag nej då får du värsta skiten. Tänk på att frakten kostar 1k bara. Sedan får du en celeron då + 256 ram. Ska du ha 512 ram och P4 får du räkna komma över 10k exkl moms. Då ingen hotswap eller något, och jag kan få ihop bra saker för 8k inkl moms med hotswap, P4, 512 etc.
Sedan arbetet? Är barbone jag snackar att plocka ihop nu, så 30min extra arbete max. Support? Klarar man inte skruva upp en rack server i ett rack så tycker jag att man ska byta jobb och du har fortfarande garanti på hårdvaran. Men om du nu räcker med en celeron och 256 ram, så är det dumt betala 10k exkl moms hos dell när du kan plocka ihop samma saker i en barbone för 5k inkl moms. Sedan beror det ju självklart vilken budget man har, har du en miljon köpa in nya saker för så lär det väl bli att dom köper från DELL, HP eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har kikat på www.mullet.se som säljer Supermicro-delar och kompletta servrar, de verkar ha hyffsade priser. Någon som känner till andra företag som säljer rackservrar till bra priser?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|