FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
jag har lite problem med en query.. UPDATE OfferCode SET status = 1, usedDate = '2013-01-01' WHERE id = (SELECT id FROM OfferCode WHERE code = 'vip' ORDER BY usedDate LIMIT 1) anledning till att jag väljer att göra så är att db har dubletter av samma "code", och då vill jag endast uppdatera den första raden. dvs Kod:
[dbo.OfferCode] code status usedDate vip 0 2013-01-01 vip 0 2013-01-01 vip 0 2013-01-01 xxx 0 2013-01-01 yyy 0 2013-01-01 zzz 0 2013-01-01 Det jag är ute efter att kunna uppdatera första raden med "code=vip" och sätta om statusen till "1" Kod:
[dbo.OfferCode] code status usedDate vip 1 2013-01-01 vip 0 2013-01-01 vip 0 2013-01-01 xxx 0 2013-01-01 yyy 0 2013-01-01 zzz 0 2013-01-01 Senast redigerad av naak2803 den 2013-11-06 klockan 13:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
UPDATE OfferCode SET status = 1 WHERE code = 'vip' ORDER BY usedDate LIMIT 1 Senast redigerad av ANttila den 2013-11-06 klockan 14:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det går inte att köra en select subquery mot samma tabell som ska uppdateras.
Finns det någon förklarlig anledning till att du intehar ett fält i tabellen med auto increment så att varje post får ett unikt ID som du kan använda i din query? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Rätt smalt designad tabell måste jag säga.
Så här skulle jag gjort en tabell för kuponger ID (int eller guid) - Index Identifier (varchar) - Den kod som användaren fyller i Enabled (bool) - om kupongen är aktiv ValueSEK (int) - Det som dras av, i SEK ValuePercent (decimal) - Det som dras av, i procent IssueDate (datetime) - När är den skapad ValidToDate (datetime) - Hur länge den ska vara giltig IssuedToUser (int) - Om kupongen gäller en viss användare, annars 0 ValidCount (int) - Hur många kuponger som finns, 0 för obefintliga MultiplePerUser (bool) - Om samma användare kan använda kupongen flera gånger Möjliga påbyggnationer är att man kan ange produktID som kupongen gäller för. Sedan gärna komplettera med en tabell som säger vilken användare som använt vilken kod, för kontrollera om användaren använt den innan. Då räknar man inte ner ValidCount utan slår upp i den andra tabellen och jämför med värdet i ValidCount. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Kort svar: Stored procedure.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är i och för sig en sanning med modifikation eftersom man kan använda ROWID som brukar finnas i alla moderna relationsdatabaser, det är ett unikt id som man kan använda i nödfall, men inget man ska bygga sin applikation på för det funkar olika beroende på vilken databasmotor det är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Man vill separera entiteten(kupongen) med den här typen av metadata. En kupongkod ska bara finnas på ett ställe och om den används flera gånger så ska man skapa flera referenser, inte flera rader i kupongtabellen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|