FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har nyss börjat göra hemsidor åt folk, då jag fortfarane är en student är det ett bra sätt att få erfarenhet och dryga ut kassan.
. Jag kommer förmodligen få göra hemsidor åt vissa som inte kan någonting alltså kommer jag behöva registrera domän samt webbhotell åt dem. Skall jag registrera detta under mitt namn eller deras? Hur mycket skall jag ta betalt? Sjävklart förstår jag att det beror på vad de skall ha, erfarenhet m.m, jag gör hemsidorna från en mall, ändrar och lägger till massa. Alltså ser hemsidan inte alls ut som mallen, utan den är totalt förändrad. Måste jag skatta dessa pengar jag får in? Jag är under 18 /epik ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Herregud, en till... JA! Klart att du måste skatta för inkomster. Det finns massor med trådar här på WN om just detta och det finns ännu mer om du googlar.
Rekommenderad läsning: www.verksamt.se www.startaeget.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du ska givetvis registrera domäner och webbhotellskonton i kundernas namn. Det är bara oseriösa webbyråer som inte gör det för att sedan kunna hålla kvar kunderna. Det kan vara värt att kolla på återförsäljarkonton som flera av de stora webbhotellen har. Då får du antingen provision eller kraftig rabatt på tjänsterna så att du kan fakturera vidare till kunden och ta en hyfsad peng emellan. Det finns lite olika upplägg.
Hur mycket du kan ta beror främst på hur duktig du är och vad du ska göra. Minst 300-400 per timme skulle jag nog säga i alla fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
NEJ! Ta inte lägre än 500 kr + moms per timma. Sluta prisdumpa ffs
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Han får ju ta vad han vill per timme. Det är inget fel att börja lågt om man inte har erfarenhet eller hög kompetens.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Våga ta betalt, annars får du ett rykte om att du är billig. Kommer bli jobbigt längre fram.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Det allra första trådstartaren behöver göra är att tänka igenom allt ordentligt och ta fram en form av affärsplan. Den behöver inte vara så detaljerad som en viss herre snart kommer skriva här om. Men viss information och beräkningar måste finnas. När kalkylerna är klara och de visar att de är värda att köra igång för så är det bara att registrera ett företag.
Det allra enklaste är en Enskild firma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Ens timarvode bör vara förenligt med den egna kompetensen (och i viss mån även firmans utgifter). Jag tycker det är självklart att en "hemmafixare" inte behöver ligga på samma nivå som en byrå som har medarbetare med gedigen utbildning/erfarenhet och förhållandevis dyra lokaler. Ps. Detta är inte specifikt riktat mot TS, utan en allmän åsikt.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2013-10-16 klockan 05:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |