FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena, är ny här och har ett par nybörjarfunderingar.
1. Först och främst.. om jag som enskild firma utför ett webbdesign uppdrag (särskrivning?) åt en kund och ett par månader senare startar jag ett aktiebolag. Får jag då lov att på aktiebolagets hemsida ange att jag har utfört arbete åt denna kunden? Vad behöver jag isåfall ha med i avtalet mellan oss? 2. Om jag utför ett gratisuppdrag åt en "kund", kan jag då ha något giltigt avtal mellan oss? Edit: Om jag inte har avtal i detta fall, när produkten är gratis, kan jag få rättsliga problem ifall något går fel? 3. Om jag har utfört ett uppdrag åt en kund och levererat produkten innan avtal har skrivits, kan jag i efterhand skriva avtal på detta? Vad ska jag isåfall ange som leveransdatum? Kan jag ange ett datum längre bak än när avtalet skrevs? Uppskattar svar på förhand ![]() Senast redigerad av danneniko den 2013-10-18 klockan 10:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1. Du kan mycket väl skriva att Du, ( våran utvecklare/designer) har utfört arbete åt kunden. Tveksamt om du bör skriva att AB:et utfört uppdrag.
Du kan även skriva: Företagsnamn i stället för Företagsnamn AB om det är det samma. 2. Ja, om du kommit överens om något med kunden har ni ett avtal. 3. Någon kommunikation lär ni väl haft innan du levererade som stipulerar vad som gäller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() 1. Ok det låter vettigt. Någon idé om vad som skulle kunna vara rätt utformad klausul att lägga till i avtalet för detta? 3. Givetvis har vi haft kommunikation och kommit överens om just det, men jag undrar vad som är korrekt grej att skriva i avtalet? vill nämligen göra 100% rätt för mig, litar tyvärr inte på någon i affärssammanhang. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag lämnar åt någon annan som är mer kunnig inom avtalrätt att svara mera förutom att jag tror att du får skriva att du utfört uppdrag åt någon som standard. Ofta kan det vara tvärt om att avtalet säger att du inte får gå ut med att du har en viss kund.
Tillägg: Prata med kunden. Det är effektivast. De tycker ofta det är kul att deras sida är ett exempel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi har avtalsfrihet i Sverige, vilket innebär att du kan i stort sett avtala vad som helst, med vem som helst och när som helst. Undantag finns som t.ex. att du kan inte avtala för tredje part eller orimliga villkor. Dessutom har finns det många tvingande lagar som främst är där för att skydda konsumenter. I ditt fall bör inget av detta påverka.
Du kan utan problem avtala i efterhand, det är ju upp till andra parten att acceptera villkoren. Senaste avtal gäller och du kan därför justera eller skriva nya avtal på löpande band så länge andra parten vill acceptera det. Förlag till avtalet ifall du vill ange kunderna som referenser (här är parterna Producenten & Beställaren): Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack till er båda, uppskattas enormt
![]() Jag kanske är lite trög idag men en sista fråga: så jag kan utan problem ange ett datum för leverans av produkten som är ett tidigare datum än när själva avtalet skrevs? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sammanfattningsvis, det är retoriska skillnader mellan dessa två. "Jag har ett nytt företag, får jag använda dig som referens i det nya företaget med?" och "jag driver min verksamhet i ny bolagsform, får jag fortsätta ha dig som referens?". Skillnaden ligger även i vad det är som faktiskt skett. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Du och kunden kan komma överens om vilka datum som helst för uppdraget och leverans.
Det kan dock vara bra att ange det riktiga datumet när avtalet undertecknas av olika skäl. Men du kan u i avtalet skriva en paragraf där avtalets giltighetstid anges och det är helt frikopplat från datumet för undertecknandet. En vits med avtal är dock att du gör det i förväg för när väl uppdraget är i gång så kan det uppstå tvister mellan parterna och då är du "rökt" om du inte har ett (skriftligt) avtal. För uppdrag är det alltid bättre att ha skriftliga avtal. När man säljer en vara så är det inte lika viktigt om beloppet är lågt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Annars kan man ju alltid skriva så här, typ:
"Vår kunniga personal har utfört arbete för XXX AB, YYY AB och ZZZ AB" Då far man inte med osanning så länge som personalen de facto gjort detta.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar
![]() Om beställaren ber mig göra logotyp baserat på hans önskemål, eller bifogar egen logotyp, eller bifogar egna bilder.. som sedan visar sig bryta mot någons copyright.. hur kan jag friskriva mig från detta? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|