Kom ihåg mig?

Lundsbergs riksinternat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-06, 17:42 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Standard Lundsbergs riksinternat

Det har senaste tiden varit många turer i medierna angående Lundsbergs Riksinternat.

Skolinspektionen utfärdade verksamhetsförbud med omedelbar verkanför några dagar sedan.

Idag fick jag via massmedia veta att Förvaltningsrätten upphävt verksamhetsförbudet med motiveringen att Skolinspektionens utredning var så undermålig att den inte dög som beslutsunderlag för Förvaltningsrätten.

Vad händer?

Kommer nästa offentliga tjänsteman som tvingas avgå komma från Skolinspektionen? Kanske har de en dold agenda och inte gillar riksinternaten eller friskolor?

Eller vad kommer hända?

Jag vet ju massor av kommunala skolor som haft samma (och värre) problem med mobbning och penalism mellan elever än vad som uppdagats på Lundsberg. Varför har ingen kommunal skola drabbats av samma typ av verksamhetsförbud?

Jag vet egentligen inget men jag börjar ju undra vad som händer, när förvaltningsrätten totalasågar den statliga skolinspektionens beslut så kategoriskt med så otroligt kort varsel.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 17:49 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Kanske har de en dold agenda och inte gillar riksinternaten eller friskolor?
Det är det troligaste, och att det kan finnas vänsterkrafter som har gjort sig gällande. Jag är själv emot ett klassamhälle, men jag tycker inte att det enbart är överklassbarn på riksinternaten, utan det är också många föräldrar som bor utomlands och där barnen behöver bo på skolan.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 18:37 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
1/3 har jag för mig har utlandsboende föräldrar.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 19:25 #4
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2011
De var pådrivna av en iver massmedia att jaga och stänga skolan för att dom tror det är vad majoriteten av folket vill. Snick-snack.

Så tacka Aftonhoran alltså.

Rövmedia idag har agendor de kan driva på så pass långt att det får beslutsbefattarna att tvivla och göra felaktiga beslut, på dåliga eller "osanna" mediabaserade grunder. Skönt att nästa instans kan slänga ut sådana här beslut.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 21:33 #5
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
För att citera en juridikstudent jag är bekant med:

"Det är enligt rätten oklart huruvida internatverksamheten är inom Skolinspektionens tillsynsområde, då den inte är skolverksamhet utan snarare en slags pensionatsverksamhet. Därför är det också oklart huruvida skolan kommer att stängas, eller ens kunna stängas, med stöd av den lagstiftning som Skolinspektionen grundas på. "

Länk: http://domstol.se/Domstolar/lansratt...2_23041415.pdf
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 21:54 #6
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Lundsberg vek sig för att bli av med pressen i dubbel bemärkelse. Jag räknar med att GD för Skolinspektionen kommer att få ett nytt uppdrag inom ett par år.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-06, 23:18 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Det kan aldrig varit motiverat stänga en hel skola bara för några skapar lite problem.

Sedan tror jag med skolinspektionen inte kan anse sig ha makt för saker som rör sig utanför "skoltid".

Sedan fattar jag inte varför det blir så jävla liv om det, känns som det är lite jantelagen och vanliga folk som verkar ha något emot skolan. Som ens aldrig varit där utan bara läst någon förvrängt artikel i någon boskapstidning som ska locka korkade läsare.

Kan inte tänka mig skolan är värre än annan, enda jag kan tänka mig är att det kan bli andra saker när folk bor 24/7 ihop med varandra.

Men vet inte om det är något större skillnad än boskap som slåss ute på en pub.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 14:07 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Tycker du gör det hela betydligt mer dramatiskt än det i själva verket är. Förvaltningsrätten var tvungen att påskynda ett beslut under rådande omständigheter och att två myndighetsutövare har skilda åsikter i bedömningsfrågor är inte särskilt ovanligt. Lagstiftarna har också en uppgift att utforma lagar och regler så att de blir så tydliga som möjligt för såväl medborgare som myndigheter. Man behöver inte alltid leta efter en syndabock, ibland blir inte saker som man har tänkt sig helt enkelt och då får man försöka rätta till det i efterhand.

Problemet i det här fallet är väl att Lundsberg inte har agerat tillräckligt kraftfullt utifrån den kritik som Skolinspektionen haft vid tidigare granskningar. De har haft möjlighet att stänga av elever som misskött sig, de har haft möjlighet att byta ut styrelse och rektor osv. Skolinspektionen har själva ingen befogenhet att göra dessa förändringar utan kan bara uppmana skolan att agera. Gör de inte det så har de inget val till slut. De har knappast något emot internatskolor, förhoppningsvis blir det här istället början på en hårdare linje mot alla skolor som missköter sig. Däremot så bör riksinternaten enligt mig och Jan Björklund inte vara särskilda från vanliga skolor.
Oläst 2013-09-07, 16:35 #9
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag vet att Skolinspektionen även har hotat kommunala skolor där det varit mycket stök och problem med verksamhetsförbud. Skillnaden är väl att skolorna då har agerat för att försöka komma tillrätta med problemen. Det verkar ju inte Lundsberg ha gjort trotts upprepade varningar och till med polisanmälningar.

Sedan tycker jag nog att internatskolor bör ha ett visst ansvar över vad eleverna gör även på fritiden eftersom föräldrarna inte kan vara närvarande på samma sätt.

Problemet med Lundsberg är inte att det är internatskola, utan den mobbnings- och penalismkultur som råder där.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-07, 18:26 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Internatskola betyder i det här, och i de flesta fall, att skolan står för tillsyn, husrum och mat. Alltså är det skolans ansvar vad som sker även efter lektionstid om det sker inom internatets område eller inom dess aktiviteter och därför borde det lyda under Skolinspektionen 24/7. Tyvärr verkar det vara ett hål i lagstiftningen där.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017