FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Bestämde mig i dagarna för att rebranda mitt företag och hittade det jag ville ha. Då jag söker efter en passande domän så ser jag att den är reggad av en utländsk skojare som har den till försäljning för hutlösa summor... Så vad göra? ATF eller söka sig vidare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tyvärr är det så ibland att någon annan registrerat en domän och vill behålla den alternativt sälja den för väldigt mycket pengar. Det är inte emot .SE:s registreringsavtal.
Det skulle i så fall vara om registranten känt till dina planer och endast registrerat domänen för att försöka sälja den till dig men så är inte fallet antar jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är först till kvarn som gäller, i alla fall för .SE
Hade "skojaren" reggat den innan du skapade ditt nya företag så är det köpa den eller gå vidare. Jag tror inte att den som reggade handlade i ond tro eftersom ditt företag inte fanns vid den tidpunkten. Om jag har förstått så har du nyligen gjort detta? Så är min tolkning. Men jag är ingen expert gällande AFT. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Välj ett företagsnamn som samtidigt är ledigt som domännamn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Snarare borde väl du tänkt på att registrera de domäner som kan anses viktiga för verksamheten, innan du offentliggjorde namnet. Det brukar vara gängse förfarande. Varför "skojare"?
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Företagsnamnet som domännamn
Om du vill använda ett domännamn som innehåller ditt företagsnamn är det bra att skydda domännamnet snabbt. Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE) har uppmärksammat att nya företagsnamn som registrerats, systematiskt registreras som domäner. Det innebär att du som innehavare av företagsnamnet inte har möjlighet att registrera motsvarande domännamn eftersom det redan är upptaget. .SE uppmanar därför alla företagare som registrerar nya företagsnamn, och som vill ha ett domännamn, att skydda domännamnet så fort som möjligt. Kontrollera domännamn via Stiftelsen för Internetinfrastruktur. https://www.iis.se/domaner/free/ Referens: https://www.verksamt.se/starta/skydda-foretagets-namn Se även: https://www.iis.se/blogg/foretagare-...-natidentitet/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Låter snarare som att TS kommit på värsta bra namnet och sedan var domänen upptagen?
Det är väl kanske inte så konstigt? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som Peter säger så är det alltid bra att registrera alla namnförslag man vill ha innan man registrerar sitt aktiebolag. självfallet kan det bli många förslag och några hundra i kostnader men det är det värt om någon tar domännamnet mitt framför ögonen på er dagen efter att bolaget registrerats.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om jag rebrandar till att sälja små fönster och så är microsoft.com upptagen så är Microsoft inga "skojare".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
||||
![]() |