FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
När jag gick in på verksamt och tänkte ta tag i detta med företag så kom en hel del frågor. Bland annat om jag redan tjänat pengar på verksamheten och bedrivit momspliktig verksamhet. Svaret på de frågorna är väl ja.. då jag drivit tjänsten UTAN företag ett tag och tjänst pengar på det. Då har det drivits som en privatperson dock och bör alltså inte anses som momspliktigt FÖRRÄN NU om jag nu skapar företag.
Vad ska jag då svara på dessa frågor? Och vad kommer ske? Kommer jag bli bestraffad, kontrollerad hårt av skatteverket och/eller få straffavgifter? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det har även att göra med kostnader som du haft under uppstarten som du kan ha rätt att dra av för. Så jag tror knappast att det är något negativt för din del så länge du tagit upp inkomsten privat.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Det första du måste ta reda på är när började du tjäna pengar/gjorde ditt första köp (typ domännamn) Sen måste du kolla om du har drivit näringsverksamhet. Alltså det är inte säkert att det kan räknas som hobbyverksamhet bara för att du inte hade ett företag när du började. Det avgör skatteverket och har du bedrivit näringsverksamhet så är det bara att starta ett företag och sedan få ett förlängt räkenskapsår så kan du lägga in allt som du har köpt och allt du har tjänat etc. Jag sitter precis i samma situation som du och skatteverket sa att det är otroligt vanligt att många tex skapar en blogg, har annonser och helt plötsligt börjar tjäna pengar. Så antingen startar du ett företag, tar hjälp av en bokföringsbyrå med dom första papperna så att allt blir rätt (eftersom du kommer att få fylla i papper från tidigare intjäning/moms etc. Eller så chansar du på att ingen märker något. Mitt tips är att ringa skatteverket anonymt och ställa alla frågor som du har. Tex om det räknas som hobby eller inte. Kanske skulle vara bra med en kommentar från någon som har varit i liknande situation? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det är fritt fram att tjäna pengar, upp till någonstans runt 50 000 om jag inte minns fel, så länge hobbyn inte drivs i vinstsyfte. Huruvida det drivs i vinstsyfte eller inte är väl väldigt svårt för någon på SKV att avgöra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Man kan mejla skatteverket och ställa sina frågor direkt till [email protected]
Förutsätt att du ska betala skatt för hela inkomsten och fråga hur du går tillväga. Du ska dock vara uppmärksam på att inte "lita på" vad skattverket skriver, de är en intressepart som vill att alla ska betala mer skatt än nödvändigt, eftersom det gynnar deras personliga karriärer. Så du kan aldrig få svar på vad som är "bäst" för dig, men däremot kan du ställa väldigt konkreta frågor hur du ska gå tillväga i en del skattefrågor. Du skriver inte hur mycket pengar din verksamhet omsatt eller vilka kostnader du har så då är det svårt att bilda sig en uppfattning om vilka råd man ska ge. Hur länge har du bedrivit din verksamhet? När startade du detta? Hur får du dina intäkter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hur menar du med detta? Jag är intresserad då jag skulle gärna vilja komma igång med min hobby, och få in lite annonsintäkter. I nuläget så ligger det fjuttiga 200 kr på mitt adsense konto, men planerar att ändra på detta. Så jag skulle väl anta att min fråga är - när borde jag tänka på företag? (inte nu ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
En rörelse är bokföringsskyldig från det att den omsätter 100 kr, det ger en indikation på när en rörelse bör bli ett "företag".
Men hobby kan man bedriva som hobby tills den omsätter ca 30 000 kr per år. Men har man regelbundna intäkter så är det ju en bra idé att starta företag så fort som möjligt eftersom relevanta kostnader man har i verksamheten också blir avdragsgilla om man bedriver verksamheten i företagsform. Vill man "smyga igång" med små omkostnader så kör man enskild näringsverksamhet utan att registrera sig hos Bolagsverket, men väl skaffar godkännande för F-skatt och momsregistrering hos skatteverket, så har man i princip 0 kr i startkostnader (förutom några frimärken pappersark, kuvert och en kulspetspenna för 5 kr, så säg att dina startkostnader blir max 50 kr). Sen behöver man bankkonto, Bankgiro, domäner, webbhotellkonto, dator m.m. och då rusar kostnaderna i väg.... Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-13 klockan 21:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat: