FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Behöver lite råd med hur jag skall resonera/agera här. Följande fakta föreligger: Jag jobbar åt ett företag där jag tjänar ca 60 000 kr/mån dvs 720 000 kr/år. Jag har hittills drivit en enskild firma vid sidan av mitt arbete där jag i princip utan att göra nån större ansträngning annat än att sätta upp siterna en gång i tiden, fått in sisådär 100 000 kr/år från lite olika sajter. Inget ljusskyggt på något sätt. Bara rena adsenseintäkter från fullt legitima informationssiter. Vackert så. Hittills har jag kunna hitta kostnader till att täcka mestadelen av de 100 000 kr / år vilket gjort skattebördan ganska liten om än det går att hålla sig för skratt när skatten blir tämligen hög pga min övriga relativt höga lönenivå från mitt vanliga arbete. Emellertid har nu intäkterna från min sidorörelse stigit väsentligt varför jag funderar på att skapa ett AB. Min budget för nästa år är att dra in ca 400 000 kr på helåret med fasta kostnader endast ca 10 000 kr (hostingkostnader och domänförnyelser) vilket ger en slutlig budgeterad vinst för 2013 om ca 390 000 kr, givet att jag inte hittar några kostnader alls. Nu är det sannolikt att jag köper en dator eller något annat som går att hänföra rörelsen, kanske gör en resa till en konferens som också känns legitimt men det lämnar åtminstone 300 000 kr i vinst för 2013 som jag inte kan trolla bort. Förvisso att anses som lyxproblem men likväl önskar jag er input på vad bäst göra här? En fundering är ju att anställa min flickvän och ge henne lön som gör att hennes vanliga lön + den lön hon får från mitt AB når precis till första brytgränsen för statlig inkomstskatt, men vet ej om det är tillrådigt dvs om det är det mest optimala här? Vad säger ni, hur gör ni för att bäst hantera liknande situation? Ideer mottages tacksamt. |
||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|