Kom ihåg mig?

Google dart

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-10, 13:47 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Standard Google dart

"Språket är långt ifrån komplett. Grundläggande kodbibliotek och verktyg för att testa, kompilera och köra Dart-kod finns på sajten http://dartlang.org. Ett bibliotek finns också för att kommunicera med webbläsarens objektmodell - dom (Document Object Model). Biblioteket ska vara kompatibelt med html5."

Citat hämta från http://www.idg.se/2.1085/1.409194/ha...-nya-webbsprak
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 14:44 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
You can use the same Dart code in most modern web browsers (Chrome, Safari 5+, Firefox 4+)
Det var ju oväntat
Oläst 2011-10-10, 15:14 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Fan va gött lixom; ett språk till - jag som tyckte att det kändes som att vi hade så få redan
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 15:30 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Fan va gött lixom; ett språk till - jag som tyckte att det kändes som att vi hade så få redan
Fast nu är ju detta ett rätt unikt språk. Det finns inga tidigare seriösa satsningar som syftar till att ersätta javascript?

Sen tycker jag de tar en bra och pragmatisk väg genom att jobba med Harmony och Dart (Dash) paralellt. Eftersom Dart kommer med en JS-kompilator är det sämsta resultatet att de får en effektivare upplevelse i Chrome och en ny-/vidare-utvecklad GWT-kompilator med Dart-projektet.

Själv hoppas jag verkligen att stödet för Dart i andra browsers verkligen kommer så att vi sakta men säkert kan göra oss av med javascript om 5 år eller så och faktiskt få ett språk som ger mer möjligheter än hinder när det gäller en sund kodstruktur.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 16:22 #5
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Det finns inga tidigare seriösa satsningar som syftar till att ersätta javascript?
Dart är vad jag ser heller ingen ersättare utan körs ovanpå Javascript på klientsidan? (http://www.dartlang.org/docs/technic....html#howtouse)

Förstår annars inte hur de skulle fått det kompatibelt med existerande webbläsarversioner.

Det finns ju redan CoffeeScript som fungerar på exakt samma sätt, fast med bredare webbläsarstöd...

Senast redigerad av Adestro den 2011-10-10 klockan 16:25
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-10, 16:30 #6
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Dart är vad jag ser heller ingen ersättare utan körs ovanpå Javascript? (http://www.dartlang.org/docs/technic....html#howtouse)

Förstår annars inte hur de skulle fått det kompatibelt med existerande webbläsarversioner.

Det finns ju redan CoffeeScript som fungerar på exakt samma sätt, fast med bredare webbläsarstöd...
Det går att kompilera om till javascript men ska helst köras med egen tolk. Se t ex <script type="application/dart">-exemplet.

CoffeeScript har inte i närheten av samma syfte som Dart. Dart är skapat för att Google anser att det i det långa loppet finns problem i Javascript som inte går att lösa genom att fortsätta utveckla språket - varvid de ser behovet av ett nytt språk. CoffeeScript är skapat med paradigmen "It's just javascript".

För mer detaljer kan man se följande läckta dokument;
https://gist.github.com/1208618
Oläst 2011-10-10, 17:08 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Det går att kompilera om till javascript men ska helst köras med egen tolk. Se t ex <script type="application/dart">-exemplet.

CoffeeScript har inte i närheten av samma syfte som Dart. Dart är skapat för att Google anser att det i det långa loppet finns problem i Javascript som inte går att lösa genom att fortsätta utveckla språket - varvid de ser behovet av ett nytt språk. CoffeeScript är skapat med paradigmen "It's just javascript".

För mer detaljer kan man se följande läckta dokument;
https://gist.github.com/1208618
Ja fast att förlita sig på endast tolken är ju bara att glömma tills övriga webbläsare har någorlunda stöd och folk har uppgraderat till dem? Det lär ju dröja med tanke på att MS inte ens lyckades få med hela HTML5 i IE9...

Kommer nog bli ungefär lika framgångsrikt som Go. Men det blir säkert ännu ett kul fredagsprojekt för några utvecklare på Google.

Senast redigerad av Adestro den 2011-10-10 klockan 17:14
Oläst 2011-10-10, 18:22 #8
Administratör

Administratör

Citat:
Ja fast att förlita sig på endast tolken är ju bara att glömma tills övriga webbläsare har någorlunda stöd och folk har uppgraderat till dem? Det lär ju dröja med tanke på att MS inte ens lyckades få med hela HTML5 i IE9...

Kommer nog bli ungefär lika framgångsrikt som Go. Men det blir säkert ännu ett kul fredagsprojekt för några utvecklare på Google.
Ja det lär dröja, vilket betyder att man paralellt konvertera som JS fram tills det (kanske) händer. Google är inte så dumma att de tror att de kan lansera en teknik på klientsidan annat än stegvis. Just därför är Dart också den långsiktiga lösningen de tror och hoppas med medans Harmony är den kortsiktiga som de ser som hoppet för den nära framtiden.

Att jämföra Go med Dart förstår jag inte varför man vill göra. Bara för att det härstammar från samma (gigantiska) företag ser inte jag några likheter.
Oläst 2011-10-10, 18:36 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Att jämföra Go med Dart förstår jag inte varför man vill göra. Bara för att det härstammar från samma (gigantiska) företag ser inte jag några likheter.
Nej ingenstans jämför jag dem, däremot spår jag samma form av framgång. Börjar bli lite less på att några utvecklare på Google springer iväg och i hemlighet bygger egna språk som de sedan hoppas resten av världen bugar och bockar för. Vore en annan sak om de drog igång ett initiativ och i en öppen process formade språket.

Senast redigerad av Adestro den 2011-10-10 klockan 18:50
Oläst 2011-10-10, 20:47 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Nej ingenstans jämför jag dem, däremot spår jag samma form av framgång. Börjar bli lite less på att några utvecklare på Google springer iväg och i hemlighet bygger egna språk som de sedan hoppas resten av världen bugar och bockar för. Vore en annan sak om de drog igång ett initiativ och i en öppen process formade språket.
De har nog minst lika stor chans att lyckas som utvecklare utanför Google? Förstår inte riktigt varför det ska kritiseras. Du har fritt fram att göra precis det du efterfrågar

Taggar
dart

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017