FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Språket är långt ifrån komplett. Grundläggande kodbibliotek och verktyg för att testa, kompilera och köra Dart-kod finns på sajten http://dartlang.org. Ett bibliotek finns också för att kommunicera med webbläsarens objektmodell - dom (Document Object Model). Biblioteket ska vara kompatibelt med html5."
Citat hämta från http://www.idg.se/2.1085/1.409194/ha...-nya-webbsprak |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Fan va gött lixom; ett språk till - jag som tyckte att det kändes som att vi hade så få redan
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Sen tycker jag de tar en bra och pragmatisk väg genom att jobba med Harmony och Dart (Dash) paralellt. Eftersom Dart kommer med en JS-kompilator är det sämsta resultatet att de får en effektivare upplevelse i Chrome och en ny-/vidare-utvecklad GWT-kompilator med Dart-projektet. Själv hoppas jag verkligen att stödet för Dart i andra browsers verkligen kommer så att vi sakta men säkert kan göra oss av med javascript om 5 år eller så och faktiskt få ett språk som ger mer möjligheter än hinder när det gäller en sund kodstruktur.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Förstår annars inte hur de skulle fått det kompatibelt med existerande webbläsarversioner. Det finns ju redan CoffeeScript som fungerar på exakt samma sätt, fast med bredare webbläsarstöd... Senast redigerad av Adestro den 2011-10-10 klockan 16:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
CoffeeScript har inte i närheten av samma syfte som Dart. Dart är skapat för att Google anser att det i det långa loppet finns problem i Javascript som inte går att lösa genom att fortsätta utveckla språket - varvid de ser behovet av ett nytt språk. CoffeeScript är skapat med paradigmen "It's just javascript". För mer detaljer kan man se följande läckta dokument; https://gist.github.com/1208618
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kommer nog bli ungefär lika framgångsrikt som Go. Men det blir säkert ännu ett kul fredagsprojekt för några utvecklare på Google. ![]() Senast redigerad av Adestro den 2011-10-10 klockan 17:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Att jämföra Go med Dart förstår jag inte varför man vill göra. Bara för att det härstammar från samma (gigantiska) företag ser inte jag några likheter.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nej ingenstans jämför jag dem, däremot spår jag samma form av framgång. Börjar bli lite less på att några utvecklare på Google springer iväg och i hemlighet bygger egna språk som de sedan hoppas resten av världen bugar och bockar för. Vore en annan sak om de drog igång ett initiativ och i en öppen process formade språket.
Senast redigerad av Adestro den 2011-10-10 klockan 18:50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()