FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej WN!
Jag har hamnat i en väldigt jobbig och svår sits och jag hoppas att ni på WN kan hjälpa mig. Jag har ett aktiebolag tillsammans med en annan och vi äger 50% var i bolaget(50:50 alltså). Det uppstod en tvist i vintras angående framförallt arbetsfördelningen men jag känner inte att jag vill eller behöver gå in närmare på det här. Vi insåg i alla fall att att vi inte längre skulle kunna driva det här bolaget ihop och därför fanns det bara några möjliga sätta att lösa det på. Bolaget och dess inkrom är i sig inte värt så mycket och bolaget har skulder som överstiger värdet av allt som idag finns i bolaget. Eftersom det mer eller mindre bara är jag som har jobbat i bolaget(oavlönat) så var vi ganska överens om att de enda rimliga lösningarna var att vi antingen skulle lägga ner/sälja bolaget helt och sälja inkromet eller att jag skulle ta över det. Jag skrev ihop ett avtal där det stod att jag till att börja med skulle få 51% av bolaget och sedan få resten när jag kunde ta över betalningsansvaret för skulderna som vi borgat för gemensamt. Avtalet gick någon vända fram och tillbaka via mail tills den andra delägaren godkände avtalet. Jag skrev ut och skickade två underskriva kopior till honom. Det dröjde några dagar och sedan började skicka lite SMS och mail för att påminna. Då fick jag ett mail om han hade skickat tillbaka avtalet. Dagarna gick men jag fick inget avtal. Efter tre veckor och många påminnelser via både SMS, facebookmail och telefonsamtal(som han numera aldrig svarade på) ringde jag med dolt nummer. Han svarade direkt men sa att ha inte kunde höra något och lade på(en riktigt dålig ursäkt alltså). Jag blev såklart förbannad och skickade ett långt argt SMS till honom och fick svaret att han inte hade tid eller ork just nu. Jag svarade och frågade när han har tid. Jag har inte hört något mer sedan dess. Vad ska jag göra? Kan jag hävda att avtalet är giltigt när han har godkänt det via mail(med avtalet som bilaga i detsamma) samt indirekt via telefon och SMS(sagt att han ska skriva på och posta det)? Vad kan man göra annars om en delägare i ett aktiebolag vägrar svara eller samarbeta när man försöker lösa ut honom? De eventuellt relevanta förbehållen som Bolagsordningen innehåller är Hembud och Samtyckesförbehåll, båda enligt standardtexten, samt Tvisters avgörande av skiljemän: Skulle tvist uppkomma mellan bolaget och styrelsen, styrelseledamot, verkställande direktör, likvidator eller aktieägare, skall den hänskjutas till avgörande av skiljeman i enlighet med lagen (1999:116) om skiljeförfarande. Jag har googlat en del men har knappt hittat något vettigt alls om detta. Vad ska jag göra? Att kalla in skiljemän vill jag helst undvika då det kan bli dyrt och det rör sig ju inte om några jättestora pengar. |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|