FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi anlitar idag en redovisningsbyrå för vår löpande redovisning, bokslut osv. Bolaget har funnits i drygt ett år och omsätter några miljoner, och vi har nyligen anställt våra första medarbetare.
Tyvärr känner vi att den redovisningsbyrån vi har idag framförallt gör just den löpande redovisningen. Vi saknar dialog, vägledning och guidning när vi försöker diskutera med dem. Missuppfatta mig inte, de är duktiga på det vi anlitade dem att göra, bokföra, men inte på att hjälpa oss att utvecklas. Vi behöver med andra ord en annan "ekonomi-partner". Frågan är, ska man välja en liten, lokal redovisningsbyrå, eller är det värt att röra sig mot någon av jättarna i branschen som Ernst&Young eller PWC. Hur har ni valt, och hur har ni tänkt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du anlitar någon av de större företagen kommer du med största sannolikhet bli tilldelad någon junior revisorsassistent som kan varken det ena eller andra - förmodligen precis nyexaminerad. Dvs. du får betala betydligt mer men troligen inte erhålla någon raket-expertis. Som du förstår jobbar de mer seniora mot större bolag :/
Om jag vore du skulle jag försöka bita i det sura äpplet; låta bokföringsbyrån sköta det löpande - men efterfråga kontobaserade utdrag en gång i månaden/varannan vecka. Så kan du mappa ihop det själv och göra någon simplare analysmodell i excell(finns ton av mallar). In för jag tror du saknar insikt i din egen verksamhet, men det kan alltid bli bättre och på så vis ser du lättare vilka kostnader som avser vad osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Det vi saknar är mest en kompetent "polare" som har svaret på alla knepiga frågor om skatter och moms, personal, löner och annat som dyker upp.
Men du har säkert rätt. Man borde kunna hitta det vi söker på annat sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Var håller ni till? För alla i Göteborg kan jag varmt rekommendera www.adact.se.
Bland de dyrare i stan men man får verkligen vad man betalar för. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har själv använt en mindre redovisningsbyrå (1-3 personer) i fem år och är mer än supernöjd. Väldigt personligt, svar på enklare frågor är bara ett samtal eller mail bort och betydligt billigare än stora motsvarigheter. Folket på byrån går in och gör det till en personlig angelägenhet att lösa våra problem.
Nackdelar: När huvudpersonen på byrån är sjuk, har semester eller har hög arbetsbelastning så tar saker lite längre tid än önskat. Dock inte i närheten av den långsamhet som vi upplever från revisorerna (har erfarenhet både av draken PWC och småbyrås). Att tänka på: Personkemin är A och O, fick beta av tre stycken innan vi hittade den perfekta partnern. Redovisningsbyrån får gärna ha ett tidigare samarbete med revisorn och dess byrå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använder AccountFactory, Mikael där känns supertrygg att ha och göra med.
Annars http://www.fe.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Man kunde lätt tro att vi har samma redovisningsbyrå. Min redovisningsbyrå är duktiga på att bokföra, men ger ingen input eller tips överhuvudtaget. Redovisningsbyråer verkar inte tycka att det ingår i deras arbetsbeskrivning. Och de kanske har rätt. Det är istället din revisor som ska guida och ge vägledning och som du vänder dig till då du har frågor.
Så fungerar i alla fall min relation till redovisningsbyrån och revisorn. Revisorn övervakar och handleder redovisningsbyrån och ger sedan feedback och tips till mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Vi valde vår redovisningskonsult på rekommendation. En som kollegan kände anlitade
honom och var väldigt nöjd. Så vi tog ett möte och träffades och allt kändes bra. Sen var det inte mer med det. Vi får all hjälp vi behöver och han svarar snabbt på mail. Vi träffas då och då när det finns behov. En gång i månaden lämnar vi över alla papper personligen. Skickar gärna inte en tjock bunt papper med bud/posten. Hör runt i bekantskapskretsen efter rekommendationer så lär du hitta en bra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|