Kom ihåg mig?

Ta betalt för drift?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-13, 00:07 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Ta betalt för drift?

Jag och en kund ska snart förnya ett kontrakt, var vid några funderingar uppstod.

En utav dem är debiteringen av drift.

Lite kort bakgrund. Jag har sålt en kodbas som jag under första delen av kontaktet har vidareutvecklat, driftat och implementera lite nya funktionaliteter i.

Kontraktet har nu löpt ut och vi är påväg att skriva ett nytt.
Under föregående period så ansåg jag att drift-delen blev aningen för krävande. Detta eftersom jag både skulle utveckla och drifta projektet, det hände ofta att jag fick springa upp kl 4 på morgonen för att fixa någon kritisk bugg, eller skaffa internetuppkopping fort som 17 under en ledighet.

Jag har nu tagit upp, som förslag till motparten att drift-delen i projektet måste hållas separat. Antingen tar dom in någon som kan övervaka saker och ting, eller får jag betalt för att finnas på plats inom en rimlig tid (te.x en timme).

Motparten har dock ställts sig lite på tvären. Han/hon tycker att buggar som orsakats under utvecklingen ska fixas av samma person som har orsakat dem, vilket är jag.

Min fråga är helt enkelt; är det verkligen så här man resonerar?
Denna skulle ju på något vänster betyda att utvecklaren alltid måste vara på dygnet-runt-jour, vilket verkar märkligt.

Sedan så undrar jag hur man beräknar en ersättning för driften, ett uppenbart problem under planeringen är att förutsäga hur ofta saker och ting kommer att gå ner. Just nu så driftar jag allt; siten, servrar, fulltextsökmotorer os.v. Vilket b.l.a innefattar 3 servrar, en enorm kodbas och en massa annat smått runt om kring.

Någon som har några invändningar?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017