Kom ihåg mig?

Feedback önskas på "biltjänst"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-28, 13:13 #1
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Medlem

Standard Feedback önskas på "biltjänst"

Hej!

Vi har suttit och lekt runt lite med en enkel hemsida som ska bli ett komplement till vårt forum, ni finner länken till hemsidan i min signatur, CAR***.se

Den är absolut inte färdig, har bara slängt upp lite grejer som vi tror kan bli bra att ha på sidan samt provat runt lite olika "design".

Hemsidan bygger på mitt favo-CMS, nämligen Joomla, och i nuvarande fall 1.6.1-versionen, inkl. några olika extensions som är lite moddade (inget avancerat).

Vad tycker ni än så länge, vore bra med feedback så man inte fortsätter "byggandet" i fel riktning.

Även, vad tycks om namnet? Passar det bra eller bör vi köpa till något annat domännamn, med svenskt språk?

Och ja, vi har tillåtelse att använda de namn som finns på hemsidan, det har vi skriftligt intyg på

PS, en viktig sak vi önskar feedback på, hur är sidan att ladda? Långsam eller snabb eller däremellan?

Mvh
Jonathan

Senast redigerad av jonthee den 2011-03-28 klockan 13:15
jonthee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-28, 13:53 #2
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Två saker spontant.

1) Alla banners ser ut som reklambanners och sållas automatiskt bort av mitt huvud. Inte förrän jag bestämde mig för att titta på dem som jag såg att de faktiskt tillhörde själva sidan (se http://www.carlog.se/templates/wm_jo...mages/logo.png t.ex.).

2) "bil's" skrivs absolut inte så på svenska utan korrekt är "bils".
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-28, 14:04 #3
Medlem

Medlem

Tack för din feedback!

1) Det har helt klart blivit lite starka färger som kan missuppfattas, även designen på översta bannern, tack så mycket för att du påpekade detta.

2) Detta vet vi, utan tyckte bara att det passade in bra, vi kanske ändrar det dock.

Mvh
Jonathan
Oläst 2011-03-28, 14:37 #4
Medlem

Medlem

Har nu ändrat headern temporärt tills vi kommer på något bättre, färgerna är i alla fall borta nu, ser aningen bättre ut.
Oläst 2011-03-28, 15:14 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Se framför allt över texterna och rätta till småfelen såsom bil's, citattecken vid inloggad, kommatecken innan ordet 'och' etc. Det ser väldigt oproffsigt ut med inkorrekt svenska.

Inloggningen är lite osynlig också kanske.

Laddar snabbt för mig.
Oläst 2011-03-28, 15:42 #6
Medlem

Medlem

Värdefull feedback, tackar!

Texterna är bara "struntskrivna" när modulen/artikeln skapades i Joomla, dvs. allt sådant ska rättas och fyllas ut, samt andra formuleringar.

Du har helt rätt angående inloggningen, kommer nog ordna en passande ikon bredvid samt ev. justera textfärgen.

Härligt att sidan laddade snabbt!
Oläst 2011-03-28, 22:53 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Hej. Kul att se en ide förverkligas som jag själv haft :-)

1) Att ändra storlek på typsnitt är så 2005. Idag kan alla webbläsare zooma.

2) Logga in och anteckna service -> Störiga animeringar. Keep it clean.

3) Header. Snyggaste detaljen på sidan. Tyvärr sticker inte er logotype på grund av att allt i headern "väger" lika mycket. För mycket budskap där uppe.

4) Header, "Registrera din bil gratis": förväntade mig att ett klick här skulle ta mig till en registreringssida.

5) Sök Reg. Nr. -> Lite för stor svart ruta för så lite innehåll? Skippa animeringarna.

6) Såhär funkar det -> Sökmotorovänligt. Skippa animeringarna. Text skall inte vara bild.

7) Varför gömmer ni "om-oss", "kontakta oss", etc nere i footern? Viktig information. Upp i headern.

8) Framsidan är en wall-of-text. Svårt att ta till sig informationen. Arbeta med korta och effektiva budskap.

9) CARLOG-bilkontroll -> Vad är "alla viktiga saker"? Besökaren behöver mer kött på benen om man skall våga köpa er tjänst. Beställningsformuläret är en eyesore. Att nämna konkurrenten är no-no.

10) Biltemas logotype i footern gör att det ser ut som att sidan drivs av Biltema. Det är dåligt för era besökare och dåligt för er annonsör. Har Biltema verkligen gått med på att ha sin logotype på er sida?

Ta inte detta för negativt nu. Försöker bara komma med lite konstruktiv kritik.

När det gäller er själva applikation så försök binda upp verkstäder till er tjänst. Försök hitta något som verkstäderna kan tjäna på att arbeta med er. Kanske kan de få köpa en snygg skyllt "Vi arbetar med CarLog"?

Försök fundera på vad en privatperson tjänar på att använda er tjänst. På vilket sätt är er tjänst bättre än ett randigt A4 i en perm?

Hur fungerar det om jag som köpare vill se information från CarLog som säljaren kanske inte vill dela med sig av? Vad betyder egentligen att en köpare skulle kunna känna trygghet att bilen finns i ert register (som det står i era infotexter)?

Även jag måste gratulera till den snabba laddningen, Joomla till trots :-)
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-29, 00:15 #8
Medlem

Medlem

Hej!

Roligt att du också haft denna idén

De flesta punkter du beskrev är vi medvetna om, la upp sidan för bara 2-3 dagar sedan mestadels som "något att utgå ifrån", så nu ska vi börja genomföra ändringarna

Det vi inte hade tänkt så mycket på är logon, inloggningsrutan samt sökrutan, stämmer det du säger, ska kikas igenom.

Har skriftligt intyg från Biltema på logon Men ska lägga till någon text, t ex. "köp olja, filter etc. hos Biltema), så deras logo inte ligger ensam.

Imorgon ska alla texter skrivas om samt så ska de 3 huvudfunktionerna (servicebok, forum, carlog-bilkontroll) göras färdiga i design, text osv.

Vi har även kontakt med han som programmerat huvudfunktionen (komponenten) i Joomla, så vi ska ordna en bilduppladdning till servicehistoriken.

Skillnaden mellan denna tjänst och ett A4-papper är (som vi tänkt oss) att över 50% servar sina bilar själv, och därmed vet man inte om bilarna verkligen servas, därför ska vi ordna en bilduppladdning där man obligatoriskt måste dokumentera sin service med minst 5 bilder och ladda upp dem i historiken

PS, nu fungerar det också att handla "bilkontroll" för 29:-, men designen och texten är inte klar på långa vägar.

Mvh
Jonathan
Oläst 2011-03-29, 09:22 #9
ors ors är inte uppkopplad
Medlem

ors ors är inte uppkopplad
Medlem

Ser att inloggningen överförs till den nya ägaren. Är det en så bra lösning?

Hur vore det om man istället registrerade en användare, la till bilar och hade möjligheten att överföra bilen i sig till en ny ägare istället?

Jag kommer definitivt vilja använda mig av carlog.se. Skitbra idé och bättre än de jag sett tidigare.
ors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-29, 10:46 #10
Medlem

Medlem

Tack så mycket!

Jao det skulle nog också kunna fungera, att man överför "servicehistorik-sidan" till en ny användare, men vi tänkte att man skapar en "användare = just den bilen", får se

Vi har även rensat bort "CARLOG-behandling", som var tänkt att kunna erbjuda användare t ex. stöldskyddsmärkning, osv., blev inget av det Istället har vi enbart inriktat oss på en liten betaltjänst, och det är CARLOG-bilkontroll, känns nästan som om den liknas vid CARFAX, får nog göra några ändringar på den tjänsten och fylla ut mer fakta.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017