FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som företagare så blåser det ibland hårt och kraftigt, tyvärr är jag inne i en sån period just nu. Jag har sedan länge haft ett avtal med en stor distributör inom tjänstesektorn där jag mot ersättning förmedlat deras produkter. Mycket lönsamt för mig och samarbetet fungerade bra under flera år.
För att göra en lång historia kort så kontaktades jag i februari av bolagets avdelning för säkerhetsfrågor och där informerades jag att företagsledningen (dvs jag) misstänktes för bestickning mot deras personal och att en utredning pågick. Självklart var jag tagen och förnekade allt då jag ärligt inte hade någon anledning till bestickning då företaget rullade på som aldrig för, jag började genast misstänka sabotage och välkomnade en utredning. Jag hörde inget fram till slutet av april då jag själv tog kontakt med dem för att kolla hur det hade gått, givevis spred sig ryktet under tiden bland våra kontaktpersoner och samarbetet förändrades, ibland går man runt och får för sig en del saker men i det här fallet hade relationen tagit stryk på allvar. Dick fick jag inte denna gången heller någon information varpå jag kontaktade högt uppsatta personer inom ledningsgruppen då jag som person kände mig kränkt och inte hade fått någon info, jag kunde således inte vidta någon åtgärd. Jag pratade med tre högt uppsatta chefer och varje person gav mig olika versioner om vad som hade inträffat, allt från mail till någon har sagt. Mycket oseriöst, att lägga till är att det här bolaget är ganska stort med flera tusen anställda. I maj kontaktade jag våra närmsta kontaktpersoner och kallade till ett möte. Där försäkrade jag samtliga personer att jag inte kännder till anklagelserna och tar avstånd från detta då även vårt bolag har särskilda policys. Veckan därpå fick jag ett mail att allt var OK att köra vidare och släppa detta. I juni får jag en uppsägning av vårt kontrakt som vi hade med leverantören, jag blir självklart förvånad och ringer upp kontaktpersonen som bekräftar att tyvärr så ligger det "caset" till anledning av uppsägningen. Fortfarande utan någon som helst information. Som tur i oturen hade vi 3 mån uppsägningstid och har hunnit ställa om oss, dock har detta påverkat mig personligen och företaget otroligt mycket. Anledningen till att jag postar detta är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.. Bör jag göra en polisanmälan, isf för vad? Jag funderar på en stämning, täcker en vanlig företagsförsäkring juristerna? Jag bedömmer att vi troligen kommer att tappa ca. 4 mkr i år på detta.. Jag har undvikt att gå in i detaljerna i min beskrivning, men en sak till var att det genom deras personal även nått vår personal, någon oseriös person har väl inte kunnat hålla munnen stängt. Detta har skapat otrolig mycket oro bland personalen (hände i mars/april) långt före uppsägningen. Är kluven som bara den, alla tips välkomna då jag vet att vi har ett par riktigt vassa "old school" företagare på forumet. |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|