FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fått en förfrågan om vilken/vilka plattformar som man ska titta på/överväga om man ska göra en bra e-handelslösning. Det rör sig om ca 10 000 artiklar. Sverige är initialt huvudmarknad, men kan utökas till Skandinavien.
Integration med affärssystem (NAV), betalningslösningar i form av kreditkort, internetbank, PF mm, integration med logistikpartner (kan inte säga vilken/vilka). Artiklarna är ganska informationsintensiva med såväl text som bilder. Det ska inte bara vara en e-handelsplattform utan även en generell webbplattform där företaget kan arbeta med företagspresentation, redaktionellt material, produkttester, bloggar, integration med sociala medier mm. Jag vet att detta är omfattande och att man inte lätt kan ge ett tydligt och enkelt svar, men jag önskar få tips på om det finns färdiga, eller rimligt färdiga, plattformar man kan arbeta utifrån. Dela gärna med dig av egna erfarenheter. Vad använder t ex stora e-handelsaktörer som Tretti.se, Dustin, Komplett, Bokus, Adlibris, CDON, inkclub etc? Och vad är din magkänsla för kostnad? 200 KSEK, 1 MSEK eller 10 MSEK? Jag tar tacksamt alla tankar och idéer, högt som lågt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta en titt på http://www.wipcore.se/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
yes, wipcore eNova är nog det som behövs.
kostar en del dock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle påstå att det går att genomföra med typ prestashop och wordpress/drupal om man skulle vilja, dock så finns det ju viss risk att kostnaderna sticker iväg för kunden. det beror ju på vad kunden vill ha.
Det är absolut görbart med opensourceprodukter om man vill. För att fram fram ett kostnadsförslag så skulle jag bryta ner projketet i mindre delar och prissätta / tidsmäta varje del och sen räkna fram ett förslag. Senast redigerad av abergman den 2010-09-29 klockan 14:12 Anledning: Kan tydligen inte läsa ordentligt;) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är genomförbart med open source, om man bara vågar lite. Tex prestashop, be om en offert från prestaworks.se. De är duktiga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
10k artiklar bör Magento klarar det galant, men räkna med att du behöver en egen server eller VPS med cache påslaget,
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Databasen är ungefär lika stor. En av Magentos fördelar är att den är så konsekvent modulariserad att det går att bygga ut och på lite hur man vill utan att gå vilse i koden. Finns färdiga kommersiella och opensource plugins till de områden du nämner. Exakt hur de fungerar jämfört med dina krav är svårt att säga Och i så fall kanske man ska jobba med Enterprise-versionen (13000$/år) om man inte tycker standarden räcker. I vilket fall får du nog plöja ner ett eller ett par hundra tusen i anpassning för att få alla modifikationer på plats |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om ni har budget på 150-400,000kr för att få igång allt så är wipcore helt klart att rekommendera.
Supporten är grym och om du ser till att göra en välarbetad beställningsprocess så kommer ni bli väldigt nöjda av resultatet. Finns lite att tänka på där men om du/ni har erfarenhet av denna form av förberedelser så ska det nog gå bra ![]() Om budgeten inte når ända fram så finns det andra lösningar. Allt beror på budget för även om man har en opensource lösning i grunden så behövs det göras om för att passa behoven. går att göra för allt från 20,000kr och till miljonerna. får kanske inte samma sak för 20,000kr dock självklart. Lycka till ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon här som har egen erfarenhet från stort omfattande e-handeljobb? Alltså i storleksordning och omfattning som jag nämner med olika former av integration. När det gäller Wipcore, är det de själva som driver hela utvecklingen eller har de externa partners? Vad räknar man på i tid för att komma igång. Arbetar de iterativt eller vattenfall (med långa kravspecar innan arbetet startar)?
400 KSEK känns ganska lite för en komplett e-handelsplats inkl informationsweb med företagsinformation och blog samt grafisk design. Eller Wipcore kanske inte gör något med grafik? Arbetar de med vissa partners eller hur går man tillväga där? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|