FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Banned
|
Hur kommer det sig att i alla layout-mallar görs "logobiten" i headern som en "bild" - i mitt fall som GIF-bild?
Hur gör man enklast om man vill använda sig av den logon m byta namnet? Har en ev kund som skickat mig filen för ett ev projekt åt dom. Varför e dom aldrig redigerbara från början?? / Hobbywebbisen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
På hemsidor används såklart alltid bitmapbilder så som gif och jpg. De är självklart svåra att ändra...
Det är därför de flesta (seriöst gjorda) logotyper finns i vektorformat (.eps eller .psd), när något ska ändras. Men sådana format är oftast endast för internet bruk och fungerar knappast som webbpubliceringsmaterial. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det Cykelpedal försöker säga är antagligen att det är skillnad på vektorgrafik och bitmap(pixel)-grafik. Den tidigare är skalbar, vilket gör att man kan få vilken storlek man vill, utan att för den skull försämra kvaliteten.
Ska logotypen vara på en hemsida, i ett sidhuvud blir vanligtvis skalbara bilder för stora, samtidigt som storleken är given och därför inte finns anledning att ha det så. Internets akilleshäl bygger delvis på trafikmängd och hastighet vilket gör att man vill hålla nere på dessa och därför optimerar grafiken för detta. Följaktligen brukar man därför konvertera den skalbara logotypen till bitmapsgrafik, som t.ex. JPG, GIF eller PNG. Möjligheten att där efter göra justeringar är samma som att justera ett foto eller annan bild som är i något av dessa format, det vill säga att vid förstoring tillkommer inte fler bildpunkter (pixlar) utan lite beroende på om det är JPG, PNG eller GIF som avses förstoras "växer" pixlarna i storlek (en pixel är alltid en pixel men utseendemässigt kan det uppfattas som den är större, eftersom den består av fler sammansatta pixlar). Att justera i en fil som .eps eller pdf t.ex. är inte heller helt lätt. Du måste ha tillgång till teckensnittet eller möjlighet att rita liknande bokstäver. Däremot finns det olika sätt att justera detta, ett är att lägga en ruta över befintlig text (med samma färg som bakgrunden) och helt sonika skriva den nya texten ovanpå rutan. Alt. kan man ta bort det område som ska ändras, vilket är att föredra. För att återgå till din fråga finns det alltså inte någon möjlighet att ändra texten, om jag förstått dig rätt (text i en logotyp (bildfil)). I ditt fall skulle jag göra justeringen i ett bildediteringsprogram och sedan använda den nya bilden. Om det nu är vad du menar. Du får förtydliga din fundering om jag har missuppfattat dig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|