FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Just släppt en site(ASP.NET) o körde den på surftown(för att SQL Server ingår).
Kör med Forms Authentication(sessioner). Fick direkt väldiga problem med att sessioner timeade ut för tidigt och inloggade folk blev utkastade från siten. Mailade Surftowns support och det visade sig att det är strypt hur länge en session får finnas på servern, så nu är jag typ tvingad att uppgradera till företagskonto:/(kör privatkonto nu). Jaja, tänkte bara berätta det som en varning för er andra ASP.Net nördar som funderar på privatkonto på Surftown. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad har de för livslängd då? Funkar inte att sätta slidingExpiration till true?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-02-09 klockan 18:50 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Sätt en egen cookie då?
edit: Fast det är klart, du kanske sparar ~2.000.000.000 saker i sessionen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kör slidingexpiration 30 min, men man kan åka ut efter 3, 7, 12 min. Känns random:/
Och ja, jag sparar en del grejer i sessionsvariabler, inte bara för login. Edit: Det är faktiskt så att siten ibland kraschar(på grund av nån tom sessionvariable) istället för att man far till loginsidan, så man misstänker att bara en del av sessionerna försvinner ibland. Senast redigerad av yadis den 2010-02-09 klockan 20:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ganska ofta så på webbhotell att sessioner rensas med jämna mellanrum (alltså inte att de har en bestämd livslängd). Det går normalt att lösa genom att man sparar sessioner i sin egen katalog men vet inte riktigt om det fungerar i ditt fall.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-02-09 klockan 22:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
stora problemet på webbhotell kan vara att aspnet-processen startas om = alla sessioner dör. Det tog ett tag att felsöka en sida där detta hände tills supporten konstaterade att minnesanvändningen på applikationen var för stor... var bara att gå igenom allt och optimera (inte min kod från början)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sparar man sessionerna i filer eller i en databas så ska de överleva att applikationspoolen startas om eller att webben kompileras om.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp om man kör sessionerna i DB på surftown så lär det funka, men vill inte göra det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Nån som kör ett bra webhotell där man får sql server och där asp.net 3.5 sp1 funkar bra?Och inte allt för dyrt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Flera av de förslag och orsaker ni nämner här i tråden stämmer. Ibland behöver asp.net-processen eller application poolen startas om, oftast för att en kund förbrukar för mycket minne eller resurser. Och precis som ni säger, så dör alla sessioner. Vi rekommenderar därför att man kör sessionerna i en DB, sätter en cookie eller liknande.
Och detta tror jag inte endast gäller för Surftown, utan för i princip alla webbhotell med kunder som delar på en server... Jag är själv ingen Windows-kille och har inte direkt några djupa kunskaper inom det, så har några utvecklare här förslag på hur det kan göras bättre så tar jag varmt emot dessa och för dem vidare till våra Windows-tekniker. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|