FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
(Beskrivningen använder "baskontonummer" men är relativt normalt? beskriven om man bokfört)
Håller på och ska bokföra mitt AB's andra år. Har på vissa ställen på nätet och i mitt bokföringsprograms exempel uppmärksammat att resultatet från år 1 (8999 "resultat"->2099 "resultat") under år 2 förs över till konto 2098 "vinst/förlust föreg år" (2099 -> 2098) för att sedan under år 3 föras över till konto 2091 "balanserat resultat" (2098 -> 2091). Detta ska tydligen ha något att göra med bolagsstämmans beslut på fördelning. Min svärmor som håller på med bokföring för något riskkapitalbolag och föreslog innan jag började kolla upp det här att man helt enkelt under år 2 för över från 2099 "resultat" till 2091 "balanserat resultat", då bolagsstämman har skett innan denna posts "datum" så ser jag inget fel i det. Tyvärr brukar min svärmor skjuta från höften lite för ofta och förra året fick jag backning av revisorn på sådant hon föreslagit vilket gör att jag gärna skulle vilja få en pekare om vad som gäller eg? (och en vettig förklaring om varför man för över temporärt i första exemplet) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
fick svar från revisor, att göra en extra transaktion på via 2098 behövdes inte utan man kan föra över direkt till balanserat resultat. (ifall någon undrade)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Att man gör "mellanlandning" av resulatet på ett konto för att redovisa "årets resultat" är för att man vill visa upp det i sin balansräning. Många bokföringsprogram har något som kallas "Beräknat resultat" som göra automatriskt utan att på föra nya transaktioner. Men det är inte ett bokfört resultat utan enbart en preliminär beräkning. Balanserat resulat är ju som du beskerev ett "beslut" av bolagstämman. men är man ensamägare och därmed ensam på bolagstämman så kan det väl kännas lite "overkill" att mellanlanda resultatet på ett årsresultatskonto, det hela beror väl på hur noggrann man vill vara. Men om det är Ok för revisorn så är det ju Ok så att säga.... Men skattmasen vill ofta se vad årets resultat är och det brukar vara lämpligt att ha det tydligt redovisat i årsredovisningen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|