FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Var registrerar ni era .no och .fi domän? Helst så billigt som möjligt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
.no kan enbart köpas av norska medborgare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
fel, medborgare (privatpersoner) är hänvisade till priv.no. .NO får bara registreras av Norksa företag eller föreningar och då max 20 domäner per registrant.
Gällande .FI är det finsk medborgare eller företag eller utländskt bolag med filial i Finland/trademark som gäller. Och dessutom finns regler som "Enligt lagen om domännamn är det förbjudet att söka domännamn för att lagras i syfte att överlåta dem vidare." Kod:
Utländska samfund och näringsidkare har möjlighet att få ett fi-domännamn genom att registrera en finländsk filial i handelsregistret. En utlännings varumärke, som är skyddat i Finland, kan också skyddas i det finländska domännamnsregistret genom att domännamnet registreras i namn av ett dotterbolag som är registrerat i Finland eller i avtalspartnerns namn. Med de utländska varumärkesinnehavarna kan man likställa också de finländska varumärkesinnehavare som inte har rätt att registrera ett domännamn. Senast redigerad av eng3l den 2009-12-16 klockan 11:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag vill registrera som ett företag och jag känner till att det krävs en lokal adress för ett .no domän.
Jag hade hoppats på att reglerna ändrats på sista tiden… Men uppenbarligen så har de inte gjort det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Detsamma gäller .fi man måste ha ett finskt företag för o registrera .fi domäner.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, det behöver man inte. Det finns registrarer som ordnar detta, t.ex. web-solutions.dk.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Till skillnad mot .NO så accepterar dessutom Ficora registreringar via ombud; Kod:
Fi-domännamn kan även sökas via ombud, varvid ombudet fyller i domännamnsansökan för sin huvudmans räkning. Den som ansöker om domännamn kan befullmäktiga sitt ombud att representera sig i alla domännamnsrelaterade ärenden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag "tror att jag hört att någon anonym sagt att han/hon hört någon säga" att NameISP låter en registrant "köpa in sig med en 20-del i bolagsregistreringen" för ett norskt bolag för att lösa det problemet för icke-norska registranter - vilket väl då kan jämföras med "Local Presence" Annars är det såvitt jag känner till enda kravet att ett företag (även Svenska) har som krav att vara inregistrerat i "Brønnøysundregistrene" http://www.brreg.no/ |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|