Kom ihåg mig?

Friskrivningsavtal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-30, 17:20 #1
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Flitig postare
Hjortens avatar

Standard Friskrivningsavtal

...Eller liknande.

Det jag tänkt göra är att skriva något i den här stilen.

"Genom att skicka in låten tillåter du att den kommer att finnas tillgänglig att ladda hem gratis under en längre tid, samt att du innehar alla rättigheter för alla eventuella ljud och samplingar"

samt

"X kan inte hållas ansvarig utifall någon låt innehåller upphovsrättsskyddade ljud och samplingar, det är helt och hållet Ys ansvar att skaffa eventuellt tillstånd för att få använda dessa".

Skulle det duga för att undvika att jag hamnar i trubbel utifall någon artist har samplingar den inte fått tillåtelse att använda.

X är i sig inget företag, utan jag som privatperson.

Behöver jag klargöra något mer?
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 19:06 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Med tanke på hur mycket i ropet piratkopiering är just
nu skulle jag råda dig att kontakta en kunnig jurist.

Vi kan säga vad som helst, men ingen här kunde någon-
sin tro att TPB-snubbarna skulle få 30 mille i skadestånd
och 1 års fängelse. De länkade ju inte ens till några filer.

Tekniken är ny, lagen är föråldrad och/eller konstig. Vi
kan både tro och säga vad som helst, men det har ingen
som helst bärkraft.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 21:11 #3
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Så länge du tar bort material som visar sig innehålla upphovsrättsskyddade delar så borde det fungera.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 22:08 #4
Hjortens avatar
Flitig postare

Flitig postare
Hjortens avatar

vco-systems, det hade jag tänkt göra. Frågan är dock om det är nog.

Som tillägg bör kanske sägas att jag kommer "kvalitétskolla" alla låtar innan dom läggs upp och att jag på så sätt kan stoppa låtar med upphovsrättsskyddat material till viss mån.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 05:32 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Att skriva ett sådant avtal som du tänkt göra skadar inte. Men det mesta finns redan reglerat i lagen. Du har ansvar att rensa bort material i samma stund som det kommer till din kännedom att det är upphovsrättsskyddat.

Har du inget uppsåt att tjäna pengar på upphovsrättskyddat material samtidigt som du gör ditt bästa för att rensa bort eventuella överträdelser, så kan du känna dig ganska trygg.

Vad gäller friskrivningsavtal så kan du aldrig friskriva dig från lagbrott. Ett sådant avtal brukar upprättas mellan två företag som har en affärsrelation. Exempelvis så kan en bredbandsoperatör friskriva sig mot kund från eventuella avbrott. Men du kan aldrig utforma ett sådant avtal så att det omfattar en tredje part som aldrig har godkänt avtalet. Har upphovsmannen inte godkänt ditt friskrivningsavtal så är det inte giltigt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 20:36 #6
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Du kan ha med att personen som laddar upp det ska hålla dig skadeslöst. Men då gäller det ju för dig att ha resurser att driva den processen, om det skulle behövas.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-02, 00:44 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Att skriva ett sådant avtal som du tänkt göra skadar inte. Men det mesta finns redan reglerat i lagen. Du har ansvar att rensa bort material i samma stund som det kommer till din kännedom att det är upphovsrättsskyddat.

Har du inget uppsåt att tjäna pengar på upphovsrättskyddat material samtidigt som du gör ditt bästa för att rensa bort eventuella överträdelser, så kan du känna dig ganska trygg.

Vad gäller friskrivningsavtal så kan du aldrig friskriva dig från lagbrott. Ett sådant avtal brukar upprättas mellan två företag som har en affärsrelation. Exempelvis så kan en bredbandsoperatör friskriva sig mot kund från eventuella avbrott. Men du kan aldrig utforma ett sådant avtal så att det omfattar en tredje part som aldrig har godkänt avtalet. Har upphovsmannen inte godkänt ditt friskrivningsavtal så är det inte giltigt.

Jag håller med om Gustavs tolkning. Två parter kan ALDRIG avtala om att en tredje parts rättigheter ska åsidosättas, ett sånt avtal är helt enkelt ogiltigt.

Däremot kan man som AndersLArsson förslår skriva att den uppladdande personen ska hålla hosten skadeslös. Det har dock föga effekt om den som laddar upp är minderårig elelr saknar tillgångar. Dessutom måste du ha vattentät säkerhet så du verkligen är säker på vem den uppladdande personen är.

Kanske kan en försäkring täcka oavsiktlig skada som åsamkas av annan (uppladdaren). Men det är du som har siten som måste se till att ha en försäkring i så fall för att hålla dig skadeslös ekonomiskt.

En sån försäkring är sällan eller aldrig heltäckande utan du får säkert stå för en betydande självrisk och minst 20% av överskjutande belopp. Blir mycket pengar om du räknar på 30 miljoner..... ca 6 miljoner....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017