FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
För två år sedan så hjälpte jag en före detta bekant med att fixa en .se address som pekade till hans flickväns norska sajt. På denna bedrev hon en verskamhet där hon sålde sexleksaker och liknande.
Jag har hela tiden stått som ägare på .se addressen (på den bekantes utryckliga begäran förstås). Igår kom räkningen från NIC-SE och jag skickade glatt ett mail där jag frågade om han ville att den skulle förnyas eller om den inte längre var aktuell (webbshoppen som fanns där har inte varit i drift på några månader verkar det som). Svaret som jag fick på mitt var "skit i den". Är det moraliskt fel av mig att behålla domänen och utnyttja den för mina egna "dumheter"? Vad tycker ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tydligen så ville han inte ha den så jag säger Nej.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om det nu är din "kompis" så kan ju ett tips vara att fråga honom istället?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
I vilket fall som helst så kommer jag inte flytta domänen förrän hela året har gått eftersom det var han som betalade för det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Klart du skall behålla/förnya den!
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Om du vill använda den själv och samtidigt ha en hög moral skickar du bara ett mail och upplyser om att du tänker ha den för egen räkning.
Med lite lägre moral struntar du i mailet och använder den ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Visst kan du ta över den utan vidare men det hör till god ton att fråga om han har
något emot att du tar över XXX.se Sedan tar är det frågan om hög eller låg moral om han skulle vara negativ. jag skulle bli lite sur om någon av mina bekanta "utnyttjar" en ide utan att fråga mig har blivit bestulen på en produkt av en återförsäljare han snodde dessutom min största återförsäljare så jag kanske är lite överkänslig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Själv så ser jag inget större problem i det hela.
Visst kan man tycka att det är lite taskigt men om nu personen inte tänker använda sig av denna .se så är det fritt för vem som helst att ta över den. Då är Jesper en av alla miljoner som kan registrera den. Vill man vara lite snäll så upplyser man om att man tänkte använda namnet. Hur du än gör så ser jag inget fel i att använda domännamnet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ni har ett muntligt avtal om att han eller hans flickvän äger domännamnet. Han har sagt att han inte vill förlänga namnet.
Upplys honom om att du kommer att använda namnet själv om han inte vill förlänga det. Vill han helt plöstligt förlänga det kan ni ju diskutera det hela. Du kan använda domännamnet själv utan att fråga, men bara för att man kan göra något betyder inte att man bör göra det. Om du frågar och får ett ok så har du ju inga som helst problem sedan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|